Hyperloop: Rychlodráha budoucnosti slibuje 2krát rychlejší cestování než v letadle
Z Prahy do Ostravy zhruba za čtvrt hodiny? Zatím o tom můžete pouze snít, ale v hlavách technologických vizionářů už se rodí myšlenka, díky které byste mohli na děravé české dálnice zapomenout. Projekt Hyperloop si totiž pohrává s představou superrychlé dráhy, kde by lidé cestovali v kapslích potrubními tunely podobně jako v animovaném seriálu Futurama. Nechali byste se svézt?
Hyperloop
Meziměstská rychlodráha, kde se dá cestovat téměř nadzvukovou rychlostí v kapsulích uvnitř nadzemních tunelů naplněným nízkým tlakem. Pro vzdálenosti do 1 500 km by tento způsob dopravy měl být levnější a rychlejší než letadla. Nápad pochází od Elona Muska. V současnosti na vývoji a návrhu funkční dráhy Hyperloop pracuje několik firem.
Když tedy pomineme ilustrátory seriálu Futurama, s nápadem na superrychlou meziměstskou dráhu přišel v roce 2013 technologický vizionář a snílek Elon Musk. Nakrklo ho zřejmě plánování relativně drahé stavby rychlovlaku v Kalifornii, kde žije. Vysokorychlostní železnice z Los Angeles do San Francisca by měla být dokončena v roce 2029 za 68 miliard dolarů.
Letadlem ze San Francisca do LA za 1,5 hodiny, Hyperloopem za 35 minut
„Muskův“ futuristiský projekt by měl stát jen 7,5 miliard a navíc by cestující platili za lístek jen 20 dolarů, pokud by jeli ve špičce. Jinak by prý mohli absolvovat vzdálenost necelých 700 km za půl hodiny zdarma.
Svůj nápad Musk rozpracoval v 58stránkovém elaborátu, ale tím skončil. Uznal totiž, že nemá čas, aby cestování téměř nadzvukovou rychlostí z teorie převedl do reality. Chtěl jen postrčit ostatní, aby se myšlenky chytli, a zkusili ji sami realizovat.
Stejně jako letadla stoupají do vyšší nadmořské výšky, aby letěly rychleji v řidším vzduchu, kapsule dopravního sytému Hyperloop uzavřeme do nadzemních tunelů s nízkým tlakem pro super rychlé cestování mezi městy.
- Elon Musk, ředitel Tesla Motors, SpaceX a technologický maniak
Zkušební rychlodráhu jako z Futuramy postaví hned 2 firmy
Proto jeho firma SpaceX postaví testovací dráhu pro Hyperloop, kde si budou moci univerzitní studenti i nezávislé inženýrské týmy zkoušet své návrhy rychlodráhy ve skutečnosti. Pokud ve vaší mozkovně klíčí nápad na cestování budoucnosti, máte šanci. Stačí, když se přihlásíte do 15. září 2015, a od června 2016 budete mít možnost využít 1,6 km dlouhou dráhu, která díky investici SpaceX v Kalifornii vyroste. Budete mít ale pořádnou konkurenci. Už se totiž přihlásilo přes 700 týmů.
Plán na stavbu rychlodráhy podle Muskovy vize nenechal chladným jen SpaceX. Další firma, Hyperloop Transportation Technologies, oznámila, že vybuduje testovací trať dlouhou asi 8 km začátkem příštího roku.
Jak by měl Hyperloop fungovat?
Nadzemní tunely se naplní nízkým tlakem. Uvnitř se budou pohybovat kapsule s lidmi na vzduchových polštářích rychlostí skoro 800 mil za hodinu (tedy asi 1287 kilometrů za hodinu). Každých 100 km budou na stěnách tunelu připevněny lineární magnetické urychlovače, které zajistí rychlou jízdu.
Energii pro elektromotory a kompresory vzduchu pro kapsule budou dodávat solární panely umístěné na vnější straně tunelu. Pohyb kapsule s lidmi či auty si můžeme zjednodušeně představit jako výstřel náboje v hlavni elektromagnetické pušky.
Jak rychle to sviští na futuristickém hřišti z nadzemních tunelů?
Tahle potrubní pošta pro lidi by měla být 10krát rychlejší než rychlovlaky a 2krát rychlejší než letadla. Dokonce bychom se ani nemuseli trápit s hledáním v jízdních řádech, protože kapsule by dorazila na zastávku po příchodu cestujícího. Jedna kapsule by měla přepravit 28 pasažérů.
Návrh Hyperloopu (názorné obrázky s anglickými popisky)
Zatímco u veřejnosti vyvolává projekt Hyperloop nadšené reakce, u odborníků už najdeme i mnoho skeptiků a pochybovačů. Podle nich je myšlenka supermetra sice hezká, ale obsahuje spoustu nedořešených technických problémů.
Technické mouchy a problémy projektu Hyperloop
- Vyčíslení nákladů na stavbu je příliš optimistické a nepočítá s investicemi do výzkumu, náklady na výkup pozemků aj.
- Revoluční a neozkoušená metoda cestování bude muset splnit mnoho bezpečnostních kritérií a vyhovět mnoha byrokratickým požadavkům. Například projekt rychlovlaku v Kalifornii získal potřebná povolení od úředníků až po nekonečných 12 letech.
- Ucpání tunelu díky nehodě kapsule rozhodí celý systém dopravy.
- Není rozpracováno, jak se bude řešit výpadek proudu.
- Neexistuje analýza, jak hromadění špíny v tunelech ovlivní rychlost kapsulí, a jak vysoké budou náklady způsobené opotřebením materiálu dopravní infrastruktury.
- Cestování bez oken je pro mnoho lidí nekomfortní. Navíc je otázka, jak lidské tělo zareaguje na zrychlení při startu a dojezdu kapsule. Bez sáčků pod sedadly se cestující asi neobejdou.
- Musk si představuje, že dráhu postaví na pilířích pro americkou mezistátní dálnici Interstate 5, a tím výrazně ušetří. Kritici ale upozorní, že tato možnost nemusí být realizovatelná.
- A seznam překážek, které různí experti na oblast letectví, astronautiky i dopravy našli, by mohl pokračovat ještě dlouho.
Důvodů, proč by nadějný projekt Hyperloop mohl ztroskotat, tedy existuje celá řada. Proto pokud chcete ztropit teatrální scénu při dalším zpoždění Českých drah, Leo expressu či Student Agency na trase Praha-Ostrava, radši si to ještě jednou rozmyslete. V kapsuli od Hyperloopu si českou kotlinou posviští možná tak vaše děti, vnukové, nebo děti vašich vnuků. Pokud zůstaneme technooptimisty.