Elektromobilita

Rival Tesly ukázal nový elektromobil. Fisker EMotion ujede na 1 nabití 640 km

Do ringu s elektromobily vstoupil nový hráč. Legenda mezi automobilovými designéry, Henrik Fisker, představil elektroauto Fisker EMotion, které má šlapat na paty Tesla Motors. Když se chytne první luxusní sedan pro bohatší vrstvy, brzy bude následovat cenově dostupnější vůz pro střední třídu. Co myslíte, má se Elon Musk bát nové konkurence?

Rival Tesly ukázal nový elektromobil. Fisker EMotion ujede na 1 nabití 640 km
Rival Tesly ukázal nový elektromobil. Fisker EMotion ujede na 1 nabití 640 km

Úvodní fotografie: Henrik Fisker 

Dán Henrik Fisker založil automobilku Fisker Inc. teprve minulý rok, ale v byznysu na čtyřech kolech není žádný nováček. Navrhl design vozů Aston Martin D89, BMW Z8 a mnohých dalších. Pokud vám tahle jména moc neříkají, vzpomeňte si, v jakém autě se proháněl James Bond ve filmu Jeden svět nestačí. Agent 007 řídil právě BMW Z8.

Tesla a Fisker už se dříve setkali v soudní síni

V roce 2007 dánský designér aut spoluzakládal firmu Fisker Automotive, která chtěla na trh prorazit s plug-in hybridem Fisker Karma. Stihla prodat přes 2 tisíce vozů po celém světě, než koncem roku 2012 vyhlásil její dodavatel baterií bankrot.

Hrozba pro Teslu? Automobilka Lucid Motors představila elektromobil Air

Právě Fisker Karma se stala jablkem sváru mezi Fiskerem a Teslou. Designér se totiž podílel na návrhu Modelu S a některé nákresy měl později využít při tvorbě své Karmy. Automobilka Tesla Motors pak Fiskera zažalovala za krádež obchodního tajemství. Soudce ale rozhodl ve prospěch dánského designéra.

Fisker vrací úder: Elektromobil EMotion nabijete za 9 minut

Začátkem června Fisker odtajnil první fotografie nového elektromobilu eMotion. Na jedno nabití slibuje dojezd 640 km a maximální rychlost 259 km za hodinu. Například Model S ve variantě s nejvýkonnější baterií nabízí dojezd 539 km (podle amerických statisk EPA).

EMotion se snaží nalákat i na rychlé nabíjení. Při zapojení kabelu do systému UltraCharger dostanete za 9 minut „šťávu“ na zdolání 160 km.

Pro srovnání, řidiči Modelu S zajedou na půl hodinky do nabíjecí stanice Supercharger, aby mohli svištět dalších 274 km.

Anketa

Ani Tesla Motors nespí na vavřínech. Jak rychle má nabíjet nový Supercharger V3, na kterém nyní inženýři Tesly pracují?

Podobným názvem rychlonabíječky si chtěl Fisker nejspíš trochu rýpnout do své konkurence.

Nejdřív luxusní sedan za 3 miliony, potom vůz pro masy

Spoustu detailů kolem EMotion zatím Fisker Inc. úzkostlivě tají. Firma nezveřejnila, kde se budou vozy vyrábět, ani kdo tvoří software a senzory pro plné autonomní řízení, jež má vůz umožnit, jakmile bude povoleno zákonodárci.

Rok 2030 přinese boom sdílených elektromobilů a kolaps ropného průmyslu, tvrdí studie

Co už naopak víme? První zájemci o Fiskerův elektromobil, si ho budou moci předobjednat koncem června za 129 000 USD (tedy asi 3 miliony Kč). Výroba se rozjede v roce 2019. Pokud se EMotion uchytí, plánuje se i prodej levnějšího elektromobilu pro střední třídu.

Zatím Fisker představil EMotion pouze na počítačově upravených fotkách. Proto mnozí zatím neberou příliš vážně velkolepá tvrzení o skvělém dojezdu či nadstandardní rychlosti nabíjení. Ukáže se až 17. srpna, kdy Fisker Inc. odhalí veřejnosti první prototyp.

Fisker si dal načas. EMotion odhalil krátce před veletrhem CES 2018 v lednu. Zajímá mě, jak Fiskerovo auto vypadá!