Elektromobil s vůní lesa a karosérií pokrytou solárními panely má přes 7 tisíc objednávek
V čarovném hvozdu se prohánějí jednorožci a vedle na palouku se sluní magické elektroauto s mechovou zahrádkou pod palubní deskou. Jako z říše pohádek působila loni zpráva o chystaném autě z dílny německého Sono Motors, které je vybaveno 330 solárními panely a mechem pro čistění vzduchu. Dnes to vypadá, že elektrická pohádka na 4 kolech se brzy stane skutečností, protože v ní věří již tisíce lidí.
Úvodní fotografie: Elektromobil Sion se prodává za 412 tisíc Kč bez baterie. Tu lze přikoupit za dalšíh 100 tisíc, nebo pronajmout. Zdroj: Sono Motors
Zhruba ve stejné době, kdy tři přátelé, Laurin Hahn, Jona Christians a Navina Persteinerová, z Německa založili startup Sono Motors, si pohrával s myšlenkou na vyšperkování připravovaného Modelu 3 od Tesly také Elon Musk. Psal se tehdy rok 2016 a šéf pokrokové automobilky s nadšením mluvil o výhodách dobíjení baterie auta díky solární střeše.
Musk solární pohon zavrhl, v Sono Motors se ho nevzdali
Jenže krátce před zahájením sériové výroby v červenci 2017 jeho nápad skončil „v koši“, protože tahle libůstka by zbytečně prodražila výrobní náklady 1. „lidového“ elektromobilu od Tesly. Navíc dojezd auta by nijak závratně nenavýšila.
To sice platí i pro vůz Sion od mnichovského startupu, ale zřejmě to nevadí 7 052 lidem, kteří si ho už zarezervovali. Necelé 2 tisíce přitom přibyly jen během letošního léta, i když sériová výroba se rozběhne až příští rok. V mladé firmě, která začínala jako garážový projekt, možná o takovém zájmu nesnili ani v nejdivočejších snech.
Testovací jízdy proběhnou v 18 německých a nizozemských městech
Podrobně jsme parametry elektromobilu Sion rozpitvávali už v dřívějším článku. Od té doby v Sono Motors poslali k ledu verzi s méně výkonnou baterií o kapacitě 14,4 kWh, jež slibovala dojezd 120 km. Zkusí uspět pouze s jedinou variantou baterie (pravděpodobně 35 nebo 45 kWh), která poskytne dostatek elektřiny na zdolání trasy dlouhé 250 km. Firma zdůrazňuje, že se nejedná o cifru podle evropských měřících cyklů NEDC, ale reálný dojezd.
Anketa
Samozřejmě, i pod tímto pojmem si každý může představit něco trochu jiného, takže nezbývá než počkat na hodnocení aktuálně používanými testy WLTP. Během slunečného letního dne dokáží solární panely na karosérii prodloužit dojezd o dalších 30 km.
Sono Motors se kromě německého trhu snaží proniknout i do Nizozemí, proto plánuje pořádat první zkušební jízdy auta Sion během září a října ve 12 německých a 6 nizozemských městech. Zájemci se mohou již nyní zaregistrovat na stránkách společnosti.
Náhradní díly přes eshop a autoservis „Udělej si sám“
Inovátorský přístup mladých německých startupistů se projevil také v jejich pojetí oprav a údržby vozu. Všechny náhradní díly si budou moci zákazníci objednat skrze eshop Sono Motors.
Na jejich webu bude dostupný manuál s názornými postupy pro jakoukoli opravu Sionu. S návodem by měl řidič zvládnout všechno i bez návštěvy automechanika. V nejhorším případě problém s autem podle manuálu vyřeší v každé autoopravně, takže trmácení se do autorizovaného servisu na majitele tohoto elektromobilu nečeká. Čeští řidiči Tesly možná budou závidět.
Zdroje: Sono Motors, InsideEVs