Minulost a budoucnost BMW na elektřinu: Jak šel čas od BMW i3 k novému BMW iX3
Německá automobilka z Mnichova k elektromobilitě poprvé „přičichla“ s vozem BMW i3 v roce 2013, ale pak se spíše soustředila na výrobu hybridů. Nyní by ale do roku 2025 chtěla do své stáje plechových ořů na 4 kolech zařadit 12 nových elektromobilů s dojezdem až 700 km. První ochutnávkou nové vlny je BMW iX3, které s plně nabitou baterií ujede 400 km. Podívejte se na elektrickou budoucnost BMW.
Úvodní fotografie: BMW iX3. Zdroj: BMW Group
Než se podíváme do tváře novému elektrickému konceptu BMW iX3, vrátíme se trochu zpátky v čase, do roku 2013, kdy bavorská automobilka začala vyrábět své první auto bez spalovacího motoru.
BMW i3: technické specifikace
- dostupnost na trhu: od 2013, nová verze s vyšší kapacitou baterie od 2017
- dojezd na 1 nabití (2013): 130 km (dle EPA) / 190 km (dle NEDC)
- dojezd na 1 nabití (2017): 183 km (dle EPA) / 300 km (dle NEDC)
- kapacita baterie (2013): 22 kWh
- kapacita baterie (2017): 33 kWh
- max. rychlost: 150 km/hod
- doba nabíjení: 40 minut do 80 % u rychlonabíječky s výkonem 50 kW
- zrychlení z 0 na 100: 7,3 s
- cena (2013): 936 000 Kč
- cena (2017): 969 800 Kč
BMW i3 nabízí tři styly jízdy, Comfort, Eco Pro a Eco Pro+. První neubírá na akceleraci, a proto nabízí nejkratší dojezd. Neúspornější Eco Pro+ má silnější rekuperaci, omezuje klimatizaci, takže dojezd naopak prodlužuje.
2. nejprodávanější elektromobil v Evropě za rok 2017: BMW i3
Splnil první elektrický vůz od BMW očekávání, která do něj německá automobilka vkládala? Generální ředitel BMW, Norbert Reithofer, u premiéry auta v roce 2013 nešetřil superlativy a prohlásil: „Toto vozidlo změní svět dopravy, stejně jako mobilní telefony převrátily naruby svět komunikací.“
Žádnou revoluci v automobilovém průmyslu BMW i3 sice nerozpoutalo, ale prodejní čísla vedení nejspíš nezklamala. Na evropském kontinentu patří tento model mezi nejžádanější trojici čistě elektrických vozů. Mezi lety 2010 až 2017 se v Evropě nejvíce prodával Renault Zoe (skoro 92 tisíc kusů), Nissan Leaf (85 tisíc) a BMW i3 (přes 59 tisíc).
V loňském roce se stal elektrický bavorák podle statistiky portálu EVObsession dokonce druhým nejprodávanějším elektromobilem Evropy. V roce 2017 si 31 410 Evropanů pořídilo Renault Zoe, 20 855 řidičů poprvé zasedlo za volant BMW i3 a 17 454 obyvatel starého kontinentu zvolilo Nissan Leaf.
Prorazí BMW iX3 na čínském trhu?
Návštěvníci letošního autosalonu v Pekingu mohli jako první obdivovat křivky nového elektromobilu, který se vyklubal po přepracování spalovacího SUV X3. Design elektrické varianty odlišuje jiná maska chladiče, dvě charakteristické ledvinky se u iX3 propojily.
Vůz zaujme také spojením elektromotoru, převodovky a řídicí jednotky do jediné součástky. Nový elektrický motor páté generace navíc neobsahuje žádné vzácné kovy, takže BMW nemusí reagovat na volatilitu cen těchto materiálů na světových trzích.
První kousky ze sériové výroby mají putovat především do čínských garáží, proto se o výrobu postarají továrny v nejlidnatější zemi světa.
BMW iX3: technické specifikace
- dojezd na 1 nabití: 400 km (dle WLTP)
- dostupnost na trhu: od 2020
- kapacita baterie: 70 kWh
- doba nabíjení: za 30 minut do 80 % u rychlonabíječky s výkonem 150 kW
- zrychlení z 0 na 100: 4,2 s
- cena: zatím není známa, jde teprve o koncept auta