V létajícím autě BlackFly se pilotem může stát skoro každý, ovládá se joystickem
Kanadský startup Opener představil ultralehký letoun pro jednoho BlackFly. V Americe k jeho řízení nebudete potřebovat žádný pilotní průkaz, takže do jeho kokpitu bude moci usednout téměř každý. Věří mu i zakladatel Googlu, Larry Page, který do firmy investoval pořádný balík. Tvůrce letounu doufá, že na trh se dostane jeho „dítě“ s 8 rotory a 2 křídly už příští rok za cenu SUV automobilu.
Úvodní fotografie: BlackFly umožňuje kromě letu i vznášení na místě. zdroj: Opener
Působivé VTOL vozidlo vyvíjel Kanaďan Marcus Leng posledních 9 let. Nyní se proto nesnaží ohromit veřejnost strojem, kterým by zvládl jeden, dva ostré lety na krátkou vzdálenost a pak o něm dlouho nikdo neslyšel. BlackFly se poprvé odlepil od země v březnu 2018 a za tu dobu absolvoval více než 1400 vzletů a nalítal přes 19 tisíc kilometrů.
BlackFly: technické specifikace |
|
---|---|
pohon | 100% elektrický |
počet míst | 1 |
výkon baterie | 8 kWh (USA), 12 kWh (ostatní země) |
dolet na 1 nabití | 40 km (USA), 64 km (ostatní) |
max. rychllost | 100 km/h (USA), 129 km/h (ostatní) |
rychlonabíjení | za 25 minut do 80 % kapacity baterie |
možný přistávací povrch | tráva, asfalt, sníh, led |
ovládání | joystick a fly-by-wire systém |
Přerostlá černá moucha za cenu SUV auta
Federální letecká správa (FAA), americký protějšek českého Úřadu pro civilní letectví, nevyžaduje pro řízení černého VTOL vozidla žádný průkaz ani osvědčení. Výrobce Opener podmiňuje usednutí do kokpitu alespoň krátkým tréninkem a splněním jednoduchého písemného testu. U nás stejně jako v mnoha dalších zemích byste se ale neobešli bez pilotní licence pro ultralehká letadla. V ČR pořízení takového lejstra vyjde na 30 až 70 tisíc Kč.
Lengův tým předpokládá, že BlackFly se dostane do prodeje už během příštího roku. Jeho cena by se měla postupně ustálit někde kolem částky, kterou dáte za průměrné SUV auto, i když první osvojitelé budou muset nejspíš z peněženky vytáhnout o něco vyšší sumu.
Anketa
Energeticky úspornější i tišší než elektromobil
Když baterii elektroauta dojde šťáva, odstavíte ho v lepším případě někde u krajnice. Když je u konce s dechem BlackFly, pilota naštěstí nečeká pád střemhlav dolů. Před úplným vyhasnutím baterie se aktivuje tlačítko „return to home“, stroj přejde do úsporného režimu a doplachtí zpět na pevnou zem. Poslední pojistku představuje záchranná padáková soustava, kde kruhový padák neponese jen samotného pilota, ale celé letadlo.
Opener se chlubí i výjimečnými vlastnostmi VTOL vozidla při srovnání s elektromobily. Při letu ve výšce 45 metrů by BlackFly „vyluzoval“ méně hluku než jízda elektrického vozu. Nicméně, startup už zapomíná zmínit, jaký rámus dělají rotory při startu.
Plechová černá moucha také saje méně elektřiny než elektromotor mnohých elektroaut. Třeba Tesla Model S spotřebuje 320 Wh na jednu míli, Tesle Model 3 postačí 250 Wh na míli a BlackFly se uskromní na 245 Wh za míli.
Spoluzakladatel Googlu sází na létající auta
Zatímco Elon Musk rozvířil vzduch výrokem, že pokud se létající auta vůbec kdy odlepí od země, snadno se mohou proměnit v nebezpečné „gilotiny“ padající z nebes, Larry Page, který stál u zrodu Googlu, si od této technologie slibuje velké věci. Investoval nejenom do startupu Opener, ale i do konkurence v podobě firmy Kitty Hawk, která vyvíjí autonomní elektrický taxík ve vzduchu Cora.
Nálepka létajících aut u Cory i BlackFly může trochu mást, protože tyto stroje nikdy silnice brázdit nebudou. VTOL vozidlu od Openeru dokonce chybí kolečka. Matoucí označení odkazuje spíš k naději, že podobné letouny jednou nahradí dopravu auty.
Zdroj: ExtremeTech.com