Volvo 360c: Auto budoucnosti, kde se pohodlně vyspíte, chce konkurovat aerolinkám
Švédská automobilka se nechystá vrhnout do vývoje dalšího létajícího auta, jak by se mohlo na první pohled zdát. Autonomní elektroauto Volvo 360c zůstane při zemi a na silnici, ale má nabídnout rychlejší a komfortnější dopravu než letadla při cestování na krátké vzdálenosti. Kdo by chtěl tvrdout v nekonečné frontě na letišti, když ho spací vůz od Volva doveze do cílové destinace za kratší dobu?
Úvodní fotografie: Čas stráveným dojížděním za prací může pasažér Volva 360c produktivně využít, anebo se v klidu nasnídat. Zdroj: Volvo
Rušit rezervovanou letenku u nízkonákladovky zatím nemusíte. Volvo 360c představuje prozatím jen vizi dopravy budoucnosti bez konkrétního data realizace, avšak nápad vypadá více než lákavě.
Spací vůz nebo mobilní kancelář si zavoláte jako dnes Uber
Autovýrobce se sídlem ve švédském Göteburgu počítá s 5. úrovní autonomní jízdy, takže na pedály, řadící páku nebo volant můžete zapomenout. Všechno odřídí počítačový systém. Člověk si proto může užít jízdu v jednom ze čtyř volitelných režimů; mobilní kancelář, místo pro zábavu a relaxaci, obývací pokoj nebo spací vůz.
Podle volby zákazníka se změní interiér futuristického Volva, které přivoláte přes mobilní aplikaci třeba až ke dveřím vašeho domu podobně jako Uber.
Úmorné cestování letadlem, nebo komfortní pojízdná postel?
Vnitrostátní letecká doprava vypadá jednoduše, když si kupujete lístek, ale v praxi tomu tak není. Koncept 360c představuje zcela nový pohled na cestování. Kabina uspořádaná pro spánek vám umožní užívat si prémiový komfort a pohodové noční cestování, abyste se v cíli vzbudili svěží a odpočatí. To nám umožní konkurovat některým z předních světových výrobců letadel.
- Mårten Levenstam, manažer pro korporátní strategii ve Volvo Cars
Příležitost, kde auto překoná Airbus či Boeing, se podle švédské automobilky skrývá v cestách na vzdálenost do 300 kilometrů. Kvůli hodinám stráveným na letišti ve frontách na odbavení či různé kontroly urazí automobil cestu z bodu A do bodu B rychleji než letadlo.
Navíc, pokud zrovna neletíte vlastním tryskáčem, na palubě dopravního letounu se dorůžova moc nevyspíte. Ve Volvu 360c se nátahnete, jak je libo, a nebude vás rušit ani chrápání spolucestujících.
Pro klid duše se přikryjete speciální bezpečnostní peřinou, která supluje funkci airbagů v případě nehody. Jelikož na silnicích se v budoucnosti budou potkávat auta řízená autonomními systémy i lidskými řidiči, nelze možnost srážky vyloučit.
Jakým jazykem si autonomní auta budou povídat s chodci?
Vnější obvod Volva 360c obepíná pás LED světěl. Spolu se zvuky, jež auto vydává při zrychlování, zpomalování či zastavení, by měla LED signalizace srozumitelně dávat ostatním účastníkům provozu najevo, co se právě honí samořídicímu autu procesorem a jakou akci od něj tedy mohou čekat.
Tento návrh řešení pro komunikaci auta s chodci, cyklisty a dalšími řidiči má podle Volva rozproudit diskuzi nad zavedením jednotného globálního standardu pro „mluvu autonomních vozů“. Kdyby každý autovýrobce vytvářel jiný jazyk pro auta bez volantu své značky, dopadlo by to Babylonem na silnicích a možná také odsunutím samořídicích vozů někam do ústraní uzavřených testovacích center jednotlivých automobilek.
Když bratři Wrightovi v roce 1903 vzlétli k nebi, neměli žádnou představu o tom, jak bude vypadat moderní letecká doprava. Ačkoli nevíme, jak přesně bude budoucnost autonomního řízení vypadat, již nyní si můžeme být jisti, že bude mít hluboký dopad na způsob našeho cestování, navrhování našich měst a využívání infrastruktury.
- Mårten Levenstam, manažer pro korporátní strategii ve Volvo Cars