Stát nestíhá trasovat. Pomáhají mu největší dodavatelé
Nakažených koronavirem v Česku prudce přibývá. Jedním z důvodů je i to, že stát nestíhá trasovat kontakty nakažených a posílat je do karantény. Desítky operátorů k trasování proto poskytují dodavatelé elektřiny.
Kompetentní orgány selhávají. Chybí školení pracovníci
Ačkoli se v letních měsících při uvolňování opatření mohlo zdát, že situace spojená s nemocí COVID-19 je již pod kontrolou, na vlastní kůži teď pociťujeme, že je tomu naopak. V říjnu se počet nakažených rapidně zvýšil, což má za následek sníženou schopnost Ministerstva zdravotnictví adekvátně reagovat. Chybí totiž nejen zdravotníci a volná kapacita ve zdravotnických zařízeních, ale také operátoři řešící trasování.
Proces trasování nejprve prováděla hygienická stanice. Ta ovšem není v současné chvíli schopná kontaktovat, zaznamenat a vyhledávat všechny nově nakažené, případně ohrožené, jelikož i její kapacita je omezena. Pracovníci proto sedí u telefonních sluchátek ve dne i v noci a stejně nejsou schopni kontaktovat každého.
Mnoho lidí také bere iniciativu do vlastních rukou a ozývají se hygienické stanici sami, aby upozornili, že mají příznaky nemoci nebo přišli do kontaktu s nakaženým. Telefonní linky jsou přetížené a není možné trasování provádět efektivně. Ministr zdravotnictví Roman Prymula se nechal slyšet, že chybí kapacity školených hygieniků, které by mohli v současné situaci zapojit.
Vývoj epidemiologické situace |
||
---|---|---|
Datum |
Počet nakažených |
Úmrtí |
29. 07. 2020 |
3 455 |
378 |
21. 08. 2020 |
4 650 |
415 |
13. 9. 2020 |
11 846 |
471 |
18. 10. 2020 |
100 332 |
1422 |
23.10.2020 |
223 065 | 1845 |
Zdroj: www.MZCR.cz
Proto nezbývá, než přijmout pomoc i od běžných call center, jež nabízejí pomocnou ruku. Zaměstnanci jsou online školeni ve velmi krátkém čase, aby mohli brzy pomoci zefektivnit trasování. Do pomoci Ministerstvu zdravotnictví i široké veřejnosti se zapojili také větší firmy, jako jsou například České dráhy. Výjimkou tak nezůstávají ani energetické společnosti. Jmenovitě ČEZ, Innogy nebo E.ON.
Pomoc od společnosti E.ON
Od pondělí 19. října vyčlenila call centra společnosti E.ON team s třiceti třemi operátory, kteří aktivně pomáhají Ministerstvu zdravotnictví ČR s obsluhou informační linky 1221. Linka nabízí prostor pro dotazy a řešení problémů, které souvisí s COVID-19. „Jsem velmi rád, že v této nelehké době můžeme poskytnout část kapacit našeho call centra pro velmi dobrou a záslužnou věc a pomoci touto cestou našemu zdravotnictví v boji s koronavirovou nákazou. Je potřeba se zase semknout a táhnout za jeden provaz,“ říká Martin Záklasník, generální ředitel E.ONu v České republice.
Kdy volat na linku 1221?
- Mohu vycestovat?
- Jaké jsou výsledky mého testu?
- Poradenství ohledně zdravotních potíží
- Byl jsem v kontaktu s rizikovou osobou
- Jsem v karanténě a potřebuji radu
- Dotaz na platná opatření
Operátoři E.ONu absolvovali školení online a jsou připraveni být volajícím k dispozici od osmé hodiny ranní do čtvrté hodiny odpolední. Skupina operátorů se střídá, aby vždy bylo k dispozici alespoň deset z nich. Práce je psychická náročná, operátorům je také k dispozici psycholožka, která může řešit i jejich problémy.
Aktivní přístup Innogy
V případě společnosti Innogy pomoc probíhá již od 14. října. Vedení energetické společnosti neváhalo oslovit vládní zástupce a dohodnout se na pomoci při trasování s call centry va Karviné, Opavě, Ostravě a ve Zlíně. Zapojilo se přibližně třicet lidí.
Pomáhají tak s kontaktování pozitivních pacientů, ale také preventivně ohlašují lidem, že přišli do kontaktu s pozitivním člověkem a měli by se tak držet v karanténě. „Neváhali jsme. Je jasné, že pro náš provoz to bude znamenat částečné omezení, ale pomoc veřejnosti a státu je v tuto chvíli naprosto nutná. Naší prioritou je odjakživa společenská odpovědnost. Věřím, že práce našich expertů z call centra pomůže řadě občanů a rodin překonat současnou krizi, a především zákeřnou nemoc, která ohrožuje nás všechny,“ uvádí generální ředitel Tomáš Varcop.
Kromě proškolení zaměstnanců je třeba přistoupit i k odpovídajícím technologiím. Innogy proto řeší instalaci nových softwarů, které usnadní komunikaci s volajícími, ale také se státními institucemi.
Trasování s pomocí ČEZu
ČEZ své operátory proškolil v neděli 18. října a v současné chvíli se již pomoci s trasováním aktivně věnují. Zákazník, který má dotaz ohledně své smlouvy nebo volá kvůli jinému problému týkajícího se energetiky, je hned na začátku telefonátu jasně upozorněn na těžkou situaci.
Automat volajícího upozorňuje, že se velká část pracovníků věnuje pomoci s trasováním, a tak mohou běžné požadavky trvat mnohem déle, než je obvyklé. O tom, že ČEZ uvolnil výraznou kapacitu svých lidí, není pochyb, jelikož i online zákaznická podpora na emailu upozorňuje stejně jako mobilní operátoři, že požadavky mohou zabrat více času, než dojde k jejich vyřízení.
Chytrá karanténa
Pacienti mohou kromě kontaktu s proškolenými osobami využít také další možnosti chytré karantény. Jednou z nich je například e-Rouška. Díky ní můžete být upozornění, že jste přišli do kontaktu s nakaženým a adekvátně reagovat. Upozorněni můžete být také v aplikaci Mapy.cz, se kterou Ministerstvo zdravotnictví spolupracuje.