Jak šel čas s automobilkou Tesla
Firma Tesla prožila dramatický rok plný zvratů, který by vydal na celovečerní film. Zakladatel automobilky Elon Musk nejdříve ohlásil, že převezme automobilku Tesla do svých rukou a že ji stáhne z veřejného obchodování. Následně svá slova zmírnil, ale burzovní komise už podala žalobu, že ohrozil akciový trh, a tím poškodil investory. I když se nakonec Tesla a Musk dohodly na urovnání vztahů, musel Musk odstoupit z funkce správní rady podniku.
Bankrot, který nenastal
Do toho se ozvaly hlasy o bankrotu automobilky a obrovských ztrátách v souvislosti s vývojem posledního modelu. Nakonec vše dobře dopadlo. Tesla se dokázala zbavit nálepky luxusního zboží a s „lidovějším“ modelem S získala zákazníky i mezi střední třídou. Svůj meziroční obrat navýšila o 138 procent na téměř 245 tisíc prodaných aut a objem produkce v loňském roce se vyrovnal součtu předchozích let.
Sporťákem to začalo
Velkou pozornost si Tesla vydobyla už v roce 2008, kdy uvedla na trh první elektrické auto, divoký sexy model Tesla Roadster. Mohl se pochlubil dojezdem 400 km a zrychlením z 0 na 60 km v hodině za pouhé 3,7 vteřiny. Základní cena přesáhla dva miliony korun bez daně. Těchto sportovně laděných elektromobilů prodala Tesla 2400 ve 30 zemích.
O čtyři roky později poslala automobilka na trh svůj první sedan. Uměl zrychlit z 0 na 60 km v hodině za 5 sekund. Dojezd měl opět přes 400 km, ale cena se blížila k 2,5 milionům korun bez daně.
Čtyřkolka Tesla s autopilotem
Rok 2014 byl přelomový nejenom pro Teslu, ale pro celý elektromobilový průmysl. Americká automobilka poslala do světa model s pohonem všech čtyř kol. Poprvé se objevil systém autopilot, který je dnes už standardní výbavou elektromobilů.
Vůz přišel na trh ve třech verzích 60D, 85D a ve špičkovém provedení P85D. Posledně jmenovaný typ uměl dosáhnout maximální rychlosti 155 km/h a zrychlit z 0 na 60 km za hodinu za 3,2 sekundy, čímž překonal vůz F1 McLaren. Model P85D měl dosah asi 500 km a cena se pohybovala kolem 1,5 milionu korun. Výroba tohoto modelu byla ukončena v roce 2016.
Rok 2015 byl pro Teslu nesmírně tvůrčí. Nabídla tři nové verze modelu S, typy 70D, 90D a P90D. Především posledně jmenovaný vůz byl zákazníky hodně vyhledávaný. Model S začínal na hodnotě 68 tisíc dolarů.
Následoval Model X opět dodaný ve třech různých verzích. Tento typ začínal na 74 tisících dolarech bez daně.
Ohlídat nevidomé a parkovat bez řidiče
Rok 2016 byl především ve znamení aktualizace softwaru, který nabídl bezpečnostní prvky jako automatické brzdění nebo upozornění na nevidomé. Nový program umožnil automobilům přizpůsobit rychlost jejich dopravním podmínkám, automaticky změnit jízdní pruh bez zásahu řidiče a sám zaparkovat. Tesla také byla schopna manévrovat kolem objektů ve složitějším prostředí.
Nová baterie umožnila modelu S dojezd 500 km na jedno nabití a zrychlení z 0 na 60 km v hodině za 2,5 sekundy, což z něj dělalo nejrychlejší automobil na světě.
Poslední „lidový“ model S bude začínat na 35 tisících dolarech bez daně a stane se silným konkurentem „lidovějším“ modelům ostatních značek na trhu. Dokáže zrychlit z 0 na 60 km v hodině za méně než 6 sekund a bude se chlubit dojezdem 300 km.
Model S bude mít hladký a zdrženlivý design, což bude dílo hlavního designera Tesly Franze von Holzhausena. Sedan disponuje jemnější zadní nápravou než model S. Zůstane zachována nepřetržitá skleněná střecha, která začíná u čelního skla a prochází celým zadním spojlerem.