Jak fungují distributoři a dodavatelé energií v krizové situaci?
Nové a nové informace o koronaviru se v posledních dnech šíří snad ještě rychleji než virus samotný. Aktuální situaci je možné sledovat téměř online, stejně jako palčivé problémy zdravotníků, prodavaček či dopravců, kteří jsou v boji s nemocí v první linii. Jak je to ale s distributory elektřiny a plynu?
Distributoři ruší plánované odstávky elektrické energie
Právě teď, když musí tisíce lidí být zavřeni v domovech a dodržovat povinnou karanténu, by výpadek proudu nepotěšil asi nikoho. To si uvědomují také distributoři, kteří hromadně ruší plánované odstávky elektrické energie. Už 13. 3. o tom informoval v tiskové zprávě ČEZ, který jako jeden z hlavních důvodů uvedl požadavky svých zákazníků nucených pracovat z domova na takzvané home office. Práce na počítači se samozřejmě bez proudu neobejde a tak jim ČEZ vyšel vstříc a od pondělí 16. 3. 2020 do odvolání přistoupil k výraznému omezení počtu plánovaných odstávek elektřiny.
Jinak na tom není ani E.ON: „V návaznosti na vyhlášení nouzového stavu v ČR jsme se rozhodli na celém našem distribučním území zrušit všechny plánované odstávky elektrické energie s dopadem na odběratele. Tímto krokem chceme všem klientům umožnit, aby mohli bez omezení sledovat aktuální informace a pokyny krizových štábů, využívat internet pro práci a zajistit domácí stravování,“ říká Zdeněk Bauer, předseda představenstva E.ON Distribuce.
Bát se nemusí ani zákazníci, kteří spadají pod distribuci PRE: „Zajištění plynulé dodávky elektřiny pro hlavní město Prahu a město Roztoky u Prahy je pro PRE jednoznačnou prioritou. Proto vedení společnosti Pražská energetika rozhodlo o přijetí mimořádných preventivních opatření v rámci boje proti šíření koronaviru,“ sděluje PRE v tiskové zprávě a zároveň dodává, že stejně jako ČEZ a E.ON pozastavuje plánované práce a údržbu v energetické síti tam, kde by docházelo k přerušení dodávky elektřiny.
Plánované odstávky proudu tedy rozhodně nehrozí, jak je to ale s možnými problémy a komplikacemi? Zdeněk Bauer z E.ON veřejnost ujišťuje, že distribuce elektřiny a zemního plynu bude probíhat z pohledu odběratelů ve standardním režimu. Interně kvůli tomu E.ON přijal mnohá preventivní opatření. „Například jsme preventivně aktivovali a prověřili fungování záložních dispečerských pracovišť a naši dispečeři už nějakou dobu pracují ve zvláštním režimu – mimo jiné se stravují odděleně a jednotlivé směny se mezi sebou nepotkávají. Také jsme posílili IT a telekomunikační systémy pro podporu dispečerského řízení, poruchové služby i callcentra. Děláme zkrátka vše pro to, aby dodávky elektřiny a zemního plynu probíhaly bez problémů za všech okolností,“ řekl Bauer.
Opatření přijímají také dodavatelé
Podobná opatření pak přijímají i další distributoři a samozřejmě také dodavatelé. Pracovní čety poruchové služby PRE například k poruchám v síti vyjíždějí přímo z domova a montéři nejsou z bezpečnostních důvodů soustředěni v jednom centru. PRE také přerušila odečty elektroměrů, aby eliminovala kontakt mezi pracovníky odečtové čety a zákazníky. Podobně je to také s revizemi plynových kotlů a spalinových cest. Ty dodavatelé, konkrétně například E.ON, odkládají do té doby, než se situace nezmění.
Jak kontaktovat vašeho dodavatele?
Dalším krokem, který dodavatelé na základě vyhlášení nouzového stavu učinili, je uzavření zákaznických center. Rozhodně to však neznamená, že v současné době nic nevyřešíte. Pokud budete něco potřebovat, máte k dispozici telefonní linku, e-mail, mobilní aplikaci či internetové zákaznické portály. Jste-li zákazníky našich největších dodavatelů, můžete je snadno zastihnout na uvedených kontaktech:
E.ON
- Zákaznická linka: 800 773 322
- E-mail: [email protected]
- Internetový zákaznický portál: Energie 24
PRE
- Zákaznická linka: PRE 800 550 055
- Zákaznický portál: Moje PRE
- Kontaktní formulář: www.pre.cz/kontakt
- On-line „chat“ na webových stránkách www.pre.cz
ČEZ
- Zákaznická linka: 800 810 820
- Webová aplikace: ČEZ ON-LINE
- Stránka pro on-line požadavky: www.cez.cz/pozadavky
innogy
- Zákaznická linka: 800 11 33 55
- Servisní portál: www.innosvet.cz
- E-mail: [email protected]
- Online přepis energií: www.prepisenergii.cz
Dopady korona-krize dodavatelé chtějí zmírnit
Někteří dodavatelé již také začínají řešit budoucí dopady korona-krize. Počítají s tím, že finanční situace některých zákazníků by mohla být napjatá, a tak pro ně připravují různé úlevy a odklady. Společnost ČEZ Prodej například informovala o tom, že některým domácnostem v odůvodněných případech umožní odklad plateb až o 3 měsíce. Zároveň ČEZ také dočasně přestane odpojovat od elektřiny a plynu zákazníky, kteří jsou ve zpoždění s platbami. Úlevy připravuje i společnost ČEZ ESCO, která dodává energie podnikům. Opatření už slíbilo také PRE – odběratelé v obtížných situacích stejně jako u ČEZ nebudou odpojeni, ale PRE s nimi situaci vyřeší později, za pomoci splátkových kalendářů či odložení plateb.
Vypadá to tedy, že ohledně dodávek energií můžeme zatím být naprosto v klidu. Distributoři dělají maximum pro to, aby vše fungovalo tak, jak má a týmy jejich zaměstnanců neúnavně pracují na tom, abychom mohli i nadále pracovat z domu, sledovat nejnovější zprávy a připravovat si domácí stravu. I když se o nich v televizi den co den nemluví, i oni si určitě zaslouží naše velké díky, stejně tak jako dodavatelé, kteří již nyní plánují, jak odběratelům postiženým krizovou situací co nejlépe pomoci.