Elektromobilita

Tiché jízdě odzvonilo. Nové elektromobily musí v EU povinně vydávat zvuk

Automobilky se začaly poohlížet pro službách rockových hvězd i skladatelů epické filmové hudby. Mercedes sází na skupinu Linkin Park, BMW zase věří Hansi Zimmerovi, který stojí za melodiemi mnoha Hollywoodských trháků. K nezvyklé spolupráci je přinutila povinnost ozvučet nové elektromobily a hybridy při nízké rychlosti. V EU pravidlo platí od 1. července, v USA ho zavedou příští rok.

Tiché jízdě odzvonilo. Nové elektromobily musí v EU povinně vydávat zvuk
Tiché jízdě odzvonilo. Nové elektromobily musí v EU povinně vydávat zvuk

Úvodní fotografie: Elektrický taxík Renault Zoe dává přednost chodci. Zdroj: Renault

Téměř neslyšitelná jízda elektrických vozů působí sice jako balzám na duši pro řidiče, ale přidělává starosti zejména lidem se zrakovým postižením, kteří se v dopravních situacích spoléhají zejména na sluch. Podle norského sdružení slepců Blind Union of Norway se dnes třetina jejich členů cítí více nejistě v blízkosti vozovky kvůli většímu počtu tichých aut na elektrický pohon na norských silnicích. 

Jak si zvykali na tichou jízdu čeští motoristé, když poprvé zasedli za volant elektromobilu? To mě zajímá!

Britské sdružení Guide Dogs zaměřené na služby vodících psů pro osoby se zrakovými problémy dokonce tvrdí, že hybridní a elektrická auta mají o 40 % větší šanci, že se dostanou do kolize s chodci než jejich protějšky se spalovacími motory. Nicméně, žádná oficiální statistika srovnávající počet nehod mezi oběma typy automobilů, která by se soustředila na srážky s chodci, zatím zveřejněna nebyla.

Zvuk podobný spalovacímu motoru do 20 km/hod

EU již nařízením z dubna 2014 rozhodla, že nebude nic riskovat, a s platností od letošního července musí být všechny nové modely elektroaut a hybridů uvedené na evropský trh vybavené systémem AVAS (Acoustic Vehicle Alert System neboli Akustický varovný systém vozidla).

Automobilový průmysl zažije elektrickou revoluci

Ten aktivuje umělý zvuk při rychlosti do 20 km za hodinu a vždy při zařazení zpátečky. Vydává hluk o síle přes 56 decibelů, což odpovídá zhruba vrčení lednice nebo elektrickému zubnímu kartáčku.

Zvuk by měl jasně signalizovat chování vozidla a měl by znít podobně, jako zní vozidlo stejné kategorie vybavené spalovacím motorem.

- Nařízení EU č. 540/2014, o hladině akustického tlaku motorových vozidel a náhradních systémů tlumení hluku

Pokud řidič uzná za vhodné, může systém dočasně vypnout, ale při nastartování se AVAS opět zapne. Tón zvuku bude stoupat a klesat, aby chodci rozeznali akceleraci a zpomalování vozidla. Při vyšších rychlostech na sebe elektrický vůz upozorní sám odvalováním pneumatik a svištěním vzduchu.

elektromobil Jaguar I-Pace

Od roku 2021 bude AVAS povinný pro všechny prodané elektromobily a hybridy v EU. Ve stopách Evropy se vydají Spojené státy. Podobné pravidlo zavedou od září 2020 s tím rozdílem, že umělý zvuk se rozezní až do rychlosti 30 km/hod.

„Písně“ pro elektromobily skládají i hudební mistři

Některé automobilky nelenily a již dříve připravily malou ochutnávku toho, jak budou jejich elektrická žihadla na 4 kolech znít. Znělka jízdy Jaguaru I-Pace stále trochu přípomíná let vesmírné lodi, přestože první testovací verze prý burácení kosmického plavidla evokovala ještě přesněji. Po zaslechnutí přibližujícího se elektrického Jaguáru se kolemjdoucí začali místo na silnici dívat na oblohu, kde hledali přistávající vesmírný koráb.

Nejdřív pracoval na filmové hudbě pro Piráty z Karibiku, Lvího krále nebo Gladiátora. Letos německý skladatel Hans Zimmer zkomponoval i zvuk pro koncepční vůz BMW Vision M NEXT.