Elektrokola – fenomén 21. století
Stalo se Vám někdy, že byste rádi vyrazili do přírody na kole, ale při představě šlapání do dlouhých vyčerpávajících kopců Vás vždy přejde chuť? Asi se shodneme, že ano a ne jednou. A přitom by stačilo si koupit nebo vypůjčit elektrokolo.
Elektrokola jsou jízdní kola poháněná elektrickou energií.Tato kola mohou stejně jako běžná kola využívat cyklostezky. Pro jízdu na elektrickém kole není nutné řidičské oprávnění. Maximální rychlost poháněného kola může být 25 km/h, přičemž náklady na ujetí 100 km jsou přibližně 3 Kč. Vzhledem k tomu, že se jedná v podstatě o kolo, lze jej přepravovat ve vlaku, cyklobusu nebo v městské hromadné dopravě.
Existují ve všech typech jako klasická jízdní kola - skládací elektrokola, která lze složit a rozložit během několika sekund, městská elektrokola, která nabízí nízký nástup a převoz značného množství nákladu, treková nebo horská konstruovaná pro jízdu v terénu, která nabízí dojezd s asistencí i více než 100 kilometrů, a v poslední době také jako elektrokoloběžky.
Elektrokola se převážně liší typem použité baterie (akumulátoru). Nejlevnější elektrokola s olověnou baterií jsou příliš těžká (cca 40 kg) a baterie má značně omezenou životnost (cca 300 nabíjecích cyklů). Moderní elektrokola jsou vybavena lithiovými bateriemi a při hmotnosti od 17 kg nabízí snadnou transportovatelnost, dlouhý dojezd na jedno nabití a také poměrně dlouhou životnost baterie (dle výrobců 500 až 1 000 nabíjecích cyklů, což v normálních podmínkách znamená nájezd 30 000 - 70 000 km).
Princip
Elektrokola si zachovávají pohon šlapáním, mají tedy vždy pedály a elektropohon je pouze přídavný, asistenční („PAS - Power Assist System“ - českým ekvivalentem anglického „assist“ je „pomáhat, přispět“, hovoříme tedy o tzv. režimu asistovaného šlapání). Výkon motoru je zpravidla (nikoli vždy) přímo úměrný frekvenci šlapání. Čím intenzivněji cyklista šlape, tím větší výkon z elektromotoru získá, což platí pouze do určité frekvence šlapání (obvykle do cca 60 otáček za minutu), při vyšší frekvenci šlapání se výkon elektromotoru dále nezvyšuje a zůstává na své maximální hranici.
Nejčastěji se lze setkat se 2 principy pohonu elektrokol:
- se snímačem otáček – intenzita asistence elektromotoru je přímo úměrná frekvenci šlapání
- s tlakovým snímačem – intenzita asistence elektromotoru je závislá na točivém momentu, resp. síle šlapání (jakou silou se člověk „opře do pedálů“)
Legislativa
Elektrokolo je podle silničního zákona stále klasickým kolem, ale musí splňovat podmínky dané Vyhláškou Ministerstva dopravy 341/2002 Sb., jako jsou vybavení odrazkami, přední a zadní osvětlení kola pro jízdu za snížené viditelnosti, existence výrobního čísla a také musí splňovat podmínky evropské normy (EPAC EN 15194), která omezuje jmenovitý výkon motoru do 250 W, maximální rychlost 25 km/h a maximální hmotnost elektrokola do 40 kg.
PREkolo – Elektrokola od Skupiny PRE
Vše začalo v roce 2010 třemi elektrokoly k zapůjčení a do sezóny 2014 vstoupila Pražská energetika, a. s. a její projekt PREkolo s rekordním počtem 23 typů elektrokol a 3 elektrokoloběžek. PREkolo se tak stalo půjčovnou elektrokol s největším výběrem typů elektrokol v České republice. Letošní sezóna odstartovala v březnu a navíc s jednou velkou novinkou. Od letošní sezóny je možné si elektrokola i zakoupit.
PREkolo spolupracuje s českými, švýcarskými a německými výrobci elektrokol a zájemci mohou vybírat z více než 60 typů elektrokol v cenách od 17 do 115 000 Kč. Zákazníci PRE navíc získávají slevu až 10% při nákupu elektrokola a 50 % slevu při zapůjčení elektrokola. Každý zákazník půjčovny také obdrží slevový voucher s platností do konce roku ve výši ceny výpůjčky, který může později uplatnit na nákup elektrokola (pozn. slevy nelze sčítat). Více informací o půjčovně a prodeji elektrokol naleznete na webových stránkách www.prekolo.cz.