Chyceni v pasti podomního prodejce: 10 rad, jak z ní ven
Co mají společného a čím se liší lev, panter, krokodýl a podomní prodejce? Všichni čtyři patří mezi predátory. První tři ale na svou kořist číhají v svém přirozeném prostředí, zatímco poslední na vás zaútočí ve vašich vlastních příbytcích. Podívejte se, na co si dát pozor, když na tuto šelmu narazíte a jak se nestát snadnou kořistí.
1. Nevěřte katastrofickým předpovědím o konci dominantních dodavatelů
Predátor z rodu podomních prodejců nemá ostré zuby, silné drápy ani čelisti s pevným stiskem. Útočí za použití tří hlavních zbraní: propisky, slov a často smyšlených tvrzení. Mezi nepravdivými nebo zkreslenými informacemi, které můžete slyšet od podomních prodejců s elektřinou, se stalo hitem následující tvrzení. „Váš současný dodavatel končí, a proto musíte přejít k jinému, abyste se nedostali do černého odběru nebo aby vám neodpojili odběr elektřiny.“
Zaprvé, pokud by došlo ke krachu některého alternativního dodavatele, dodávky elektřiny musí zajistit tzv. dodavatel poslední instance To znamená, že v případě, kdy původní dodavatel ztratí oprávnění nebo možnost dodat elektrickou energii, dodavatel poslední instance ho musí zastoupit.
Zadruhé, pokud by nakrásně zkrachoval jeden z energetických velikánů (ČEZ, E.ON a PRE), tato informace se dřív objeví s předstihem v médiích. Zatřetí, pravděpodobnost krachu jedné z těchto tří firem je naprosto mizivá.
2. Nikomu neukazujte vaše staré faktury
Nikdo nemá důvod chtít vidět vaše staré vyúčtování za energie. Pokud se podomní prodejce tváří, že zastupuje vašeho současného dodavatele, má tyto údaje již znát. V jiných případech nikdo nemá legitimní oprávnění číst si ve vaší faktuře nebo si ji chtít ofotit či zkopírovat. Na faktuře totiž najdete všechny informace o odběrateli nutné pro zahájení změny dodavatele.
Nepoctivému podomnímu prodejci pak jen stačí si je najít a poznamenat, a poté po záminkou potvrzení jeho návštěvy z vás vymámit podpis. V horším případě vás ke zfalšování podpisu ani nebude potřebovat.
3. Nic nepodepisujte a všechno si přečtěte
Nenechte se natlačit do podpisu jakéhokoli dokumentu, i kdyby obchodní zástupce tvrdil, že jde o potvrzení, že u vás byl. Často se totiž stává, že jde o novou smlouvu, jejíž vrchní část prodejce vhodně zakryje tak, abyste neviděli nic jiného než kolonku na váš podpis.
4. Vyžadujte identifikaci toho, s kým jednáte
Kromě jména a telefonního čísla člověka, se kterým jednáte, trvejte na poskytnutí kontaktních údajů dodavatele, kterého zastupuje.
5. Podomní prodejci dominantních firem nechodí bez pozvání
Pokud neznámý obchodník prohlásí, že jedná jménem některého z dominantních dodavatelů, odhalili jste lháře. ČEZ, E.ON ani PRE totiž nezaměstnává podomní prodejce, kteří zvoní na dveře bez pozvání.
Z těchto firem za vámi může maximálně přijít zástupce na již předem sjednanou schůzku, se kterou jste již telefonicky nebo jinak souhlasili. Navíc PRE podomní prodej nepoužívá vůbec, takže dejte velký pozor, pokud vám podomní prodejce tvrdí, že je od PRE – není to pravda.
6. Zeptejte se, jestli by prodejci vadilo zapnutí nahrávacího zařízení
Ohánějte se svou děravou pamětí a zeptejte se, jestli by prodejci nevadilo, kdybyste si celý hovor nahrávali. Dnes již k tomu nepotřebujete žádné speciální zařízení, stačí průměrný mobil nebo MP3 přehrávač. Podomní prodejce nemá žádný legitimní důvod vaši žádost odmítnout. Pokud se začne vykrucovat, ukazuje to, že jeho záměry nejsou zrovna dvakrát poctivé.
7. Nepleťte si distributora a dodavatele
Změnit můžete pouze dodavatele, distributor elektřiny funguje v dané distribuční oblasti pouze jeden, a proto jej nikdy změnit nemůžete. Distributor se stará o dráty a jističe v distribuční síti, naopak dodavatel zajišťuje pouze dodávku elektřiny, která těmito dráty proudí. Pokud vám podomní prodejci tvrdí, že u ČEZu, E.ONu či PRE (jediní tři distributoři v ČR) stále zůstanete, i když přejdete k jejich firmě, rozlišujte, jestli hovoří o distributoru nebo dodavateli. Například, pokud bydlíte v Praze, PRE vám nadosmrti sice zůstane jako distributor, ale změnou dodavatele z PRE na jiného obchodníka s energiemi se změní ceny na výsledné faktuře, protože jste přešli k jinému dodavateli.
8. Neumíte říkat ne? Zkuste fintu se smlouvu na dobu určitou
Pokud neradi říkáte lidem do očí ne, otestujte si důvěryhodnost podomního prodejce malou zkouškou. Tvrďte, že již máte smlouvu na dobu určitou s jiným dodavatelem, která končí nejdříve za rok. Pokud jednáte se seriózním prodejcem, přestane se vám snažit cokoli nabízet.
Pokud si stále mele svou, neprošel zkouškou, protože odběratel většinou nemůže předčasně ukončit smlouvu na dobu určitou, aniž by se vyhnul placení sankcí. Kdo vás bude stále nutit do změny dodavatele, navzdory tomu co právě slyšel, patří mezi šarlatány, kterým jde jen o vlastní provizi z obchodu a nezajímá ho, že zákazník na celé změně prodělá.
9. Nařiďte prodejci, ať materiály hodí do poštovní schránky
Správný podomní prodejce musí chodit na schůzky s klienty připraven. To znamená, že je schopen poskytnout nejen tištěnou smlouvu na dodávky elektřiny, ale také obchodní podmínky i aktuální ceníky. Nechte si je tedy vhodit do schránky s tím, že se na ně podíváte, až budete mít čas. Pokud argumentuje tím, že nemá všechny materiály připravené na papíře, neztrácejte s ním čas.
Srovnejte si ceníky dodavatelů v klidu a bez nátlaku
10. Odstupte od smlouvy a odvolejte výpověď u bývalého dodavatele
Predátor si svou kořistí nikdy nemůže být jistý, i když už získal cenný podpis na nové smlouvě. Dokud nevypršela výpovědní lhůta, oběť se ještě může vysmeknout z predátorova sevření. Podle zákonných norem platných do konce roku 2013, můžete vypovědět smlouvu uzavřenou mimo prostory obvyklé k podnikání (např. ve vašem bytě) buď do 14 dní od jejího uzavření anebo do měsíce, pokud ještě nebyla zahájena dodávky elektřiny.
Podle nového občanského zákoníku, který bude platit od 1. 1. 2014 jsou vaše možnosti podstatně lepší. Smlouvu totiž lze vypovědět až do 14 dní po zahájení první dodávky elektřiny. Zároveň oznamte svého starému dodavateli, že u něj odvoláváte svou výpověď, určitě to rád uslyší a pomůže s vyřízením případných formalit.