Nositelná elektronika neboli wearable. Co všechno umí?
Wearable je v posledních letech čím dál populárnější. Jde o označení pro malinké elektronické přístroje, které jsou navrženy tak, aby mohly být nošeny přímo na těle. Na rozdíl od mobilního zařízení, které se dá vzít třeba do ruky nebo do kapsy, je nositelná elektronika většinou vybavena přímo možností upevnění, nebo je součástí nějakého oblečení či módního doplňku.
Nositelná elektronika může mít podobu speciálních hodinek, náramků, šatů, bot nebo brýlí. Nejčastěji se využívá v kombinaci s mobilním telefonem, pro vylepšení jeho funkcí. Taková zařízení pak nemusí mít ani display nebo tlačítka a většinou slouží hlavně pro snímání dat. Vždy by však měla být doplněna ještě programem nebo aplikací umožňující jejich snadné ovládání přímo v telefonu.
Typickým příkladem je třeba fitness náramek. Ten sleduje tep, kvalitu spánku a měří počet kroků. Získaná data pak dodává programu, který je vyhodnotí a poskytne uživateli přehledné grafy a tabulky. Informace navíc často ukládá na cloud, takže jsou přístupné odkudkoliv.
Srovnání fitness náramků v různých cenových kategoriích |
|||
Typ |
Xiaomi Mi Band 3 |
Huawei Band 3 Pro |
Samsung Gear Fit2 Pro |
Cenová kategorie |
do 1000 Kč |
1 000 do 2 000 Kč |
Nad 2 000 Kč |
Největší plus |
Dlouhá výdrž baterie |
Speciální funkce pro plavce |
Množství funkcí navíc |
Display |
0,78", dotykový, černobílý |
0,95 ", dotykový, barevný |
1,5 ", dotykový, barevný |
Výdrž baterie (dny) |
20 |
12 |
4 |
Hmotnost (gramy) |
20 |
25 |
34 |
Mimo rozličných náramků a chytrých hodinek, které jsou v dnešní době již poměrně rozšířené, však existují také chytré textilie nebo dokonce mikročipy a tetování, které mají za úkol zajistit neustálý hands-free přístup k technologiím.
Předchůdcem wearables nebyl nikdo jiný než populární walkman
Za předchůdce wearables se teoreticky dají považovat první přenosné hudební přehrávače. Ze začátku se sice nedaly nosit jinak než v ruce a po kapsách, postupně však docházelo k jejich zmenšování a bylo možné je připnout třeba na sponu pásku nebo na košili. Dnes už se dají bez problémů sehnat i takové, které jsou integrované přímo do sluchátek.
Zhruba ve stejné době, kdy byl vynalezen první walkman, se na světový trh dostaly také hodinky Casio s integrovanou kalkulačkou. I ty je možné považovat za určitý typ nositelné elektroniky. Zlom pak nastal v roce 2008, kdy designér Ilya Fridman navrhnul náušnice se zabudovaným mikrofonem pro snadné telefonování. Zanedlouho přichází na scénu i Spy Tie, kravata se zabudovanou kamerou na detekci barev, a je jasno, že popularita wearables v následujících letech vystoupá strmě nahoru.
Nositelná elektronika a marketing
Mimo to, že wearables značně usnadňují život svým uživatelům, podle odborníků by se v brzké době mohly stát také nástrojem marketingové komunikace. Jejich užívání je totiž neodmyslitelně spjato se sběrem velkého množství osobních dat. Mohou tak nabídnout marketingovým specialistům naprosto přesné informace o každém zákazníkovi, na základě kterých mohou mnohem lépe cílit reklamu.
S wearables však bude potřeba v marketingu pracovat velmi šetrně, aby se uživatel necítil obtěžován. Klíčovou roli zde sehraje čas zobrazení reklamního sdělení, přičemž bude nutné zohlednit, zda je pravděpodobné, že by právě nyní mohl zákazník produkt nebo službu potřebovat.
Seznamte se s wearables
I když by se mohlo zdát, že typickým uživatelem wearables budou spíše muži, první počiny v oblasti nositelné elektroniky směřovaly k ženskému publiku. Šlo například o chytrou podprsenku společnosti Microsoft, která dokázala monitorovat míru pocení nositelky, EKG a puls. Údaje následně vyhodnotila a při určitých signálech zaslala na ženin chytrý telefon upozornění, že jí hrozí nebezpečí stresového přejedení.
Dalším typicky ženským produktem je pak Ovularing. Jde o první přenosnou ovulační kalkulačku, která kontroluje cyklus a zjišťuje plodnost. Podle odborníků je jeho přesnost až 99 % a ženám, které by rády založily rodinu, by tak mohl značně usnadnit život.
Mimo wearables, které své technologické přednosti prezentují hlavně v oblasti péče o zdraví, však existuje také nepřeberná škála těch, které jsou více či méně hlavně módní záležitostí. Někde na pomezí balancuje novinka od Nike, basketbalové boty Adapt BB. Mimo stylový vzhled a funkci samozavazování totiž nabídnou také možnost úpravy velikosti boty pomocí tlačítek nebo speciální aplikace. To by mělo pomoci hlavně sportovcům, kterým se při zvýšené námaze více prokrvuje chodidlo, což způsobí jeho zvětšení, někdy dokonce až o půl čísla. Díky speciální elektronice si Nike Adapt BB budou moci upravit kdykoliv přesně na míru.
Speciální tenisky se začaly prodávat v únoru 2019, ale zatím jsou dostupné pouze v Americe. Pokud vás tedy zajímá nejen, jak vypadají a jak vlastně fungují, ale také co je uvnitř, můžete se podívat na video Dana a Lincolna, kteří si Adapt BB vzali do parády a zkusili je rozebrat.
Jednu z nejžhavějších novinek pak podle agentury Bloomberg chystá Amazon. Ten prý vyvíjí zařízení, které by mělo být schopné rozpoznat aktuální psychický stav člověka a doporučit mu případné řešení. Konkrétně by mělo jít o náramek, který pracuje s analýzou hlasu. Vše je však zatím na začátku vývoje a není jasné, zda se technologie vůbec dostane do výroby.