Nekalé praktiky dodavatelů: Nátlak a polovičaté informace
Nečisté záměry obchodníka, který přemlouvá ke změně dodavatele elektřiny, může věstit i způsob jeho jednání. Nenechá čas na rozmyšlenou, slibuje a dá jen kusé nebo nepravdivé informace.
Zvýšit pozornost je třeba ve chvíli, kdy dodavatel odmítne poskytnout čas na prostudování smlouvy a obchodních podmínek. Co za takovým nátlakem k podpisu smlouvy může stát? Třeba nejrůznější skryté poplatky (například za změnu dodavatele) obsažené ve smlouvě nebo obchodních podmínkách. Zákazník by je mohl brzy odhalit a nechat se tak od změny dodavatele elektřiny odradit.
Sliby nestačí
Stejně tak potom při uzavírání smlouvy s novým dodavatelem platí známé „co je psáno, to je dáno“. Pokud obchodník zaručí slevu nebo úsporu pouze ústním příslibem, může se jednat o další způsob, jak klienta oklamat. Veškeré dohodnuté podmínky by proto měly být výslovně potvrzeny ve smlouvě nebo obchodních podmínkách.
Všeobecné obchodní podmínky
Jsou součástí každé smlouvy o dodávkách i distribuci elektřiny. Obsahují informace o délce výpovědní lhůty, uvádí, jak dlouho daná smlouva trvá a mohou obsahovat i klauzule týkající se změny cen. V případě odlišných ustanovení v uzavřené smlouvě a obchodních podmínkách, platí podmínky stanovené smlouvou.
Dodavatelé také využívají toho, že zákazníci nemají dostatečný přehled o dění v oblasti energetiky, a mnohdy jim tak podávají neúplné informace. Obchodník například může tvrdit, že zastupuje stávajícího dodavatele, že původní dodavatel krachuje nebo se slučuje s jinou společností. Případně dodavatel „pouze přišel upravit a vylepšit podmínky stávající smlouvy klienta.“ V takovém případě je vždy namístě nejednat ukvapeně a dané informace si před podpisem smlouvy ověřit nebo žádat jejich doložení.
„Nic se nezmění“
Obchodník také může zákazníka při přesvědčování ujišťovat, že se změnou dodavatele se nic nemění a elektroměry bude stejně odečítat distributor, u kterého nadále zůstává. Toto tvrzení také není úplné. Mezi distributorem a dodavatelem je rozdíl a s převodem dodavatele zpravidla dochází ke změně ceny a dalších poskytovaných služeb.
Další zbraň na zákazníka dodavatel použije, když záměrně nesdělí některé důležité informace. Obchodník například odmítne sdělit, na jak dlouho má klient uzavřenou stávající smlouvu a kdy jí má vypovědět. Zároveň také mnozí neuvádí, jak vysoké jsou sankční poplatky za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou.