Technologie

Za japonské studenty „uvězněné“ doma kvůli karanténě převzali diplom roboti

Překazila vám pandemie koronaviru již dlouho předem naplánované setkání přátel, svatbu nebo jinou společenskou akci? V Japonsku ukázali, že nic se rušit nemusí, i když platí přísná pravidla proti shlukování většího počtu lidí. Stačí za sebe poslat robota. Tímto přístupem se inspirovala univerzita managementu v Tokiu. Promoce tam neodpískali, i když absolventi školy museli zůstat doma.

Za japonské studenty „uvězněné“ doma kvůli karanténě převzali diplom roboti
Za japonské studenty „uvězněné“ doma kvůli karanténě převzali diplom roboti

Úvodní fotografie: Ředitel BBT univerzity v Tokiu předává vysokoškolské diplomy robotickým avatarům. Zdroj: BBT

Na slavnostní zakončení studia 28. března se mohli studenti univerzity BBT (Business Breakthrough University) hodit do gala, anebo mohli zůstat klidně v pyžamu. Nikdo by totiž nepoznal rozdíl. Akademičtí hodnostáři viděli pouze pohyby jejich hlav na velikých tabletech telekonferenčních robotů Newme (Nové já).

Japonští absolventi zavření ve svých domovech kvůli karanténě ovládali jízdu robotických avatarů na dálku a komunikovali s živými účastníky promocí skrze platformu Zoom, která umožňuje pořádání videokonferencí, podobně jako třeba u nás známější Skype.

Anketa

Japonci jsou na potrhlé nápady machři. Čím chtějí nahradit domácí mazlíčky?

Sociální interakce v době pandemie: roboti venku, lidé doma

Pro zachování patřičné slavnostní atmosféry personál školy vystrojil roboty do tradičních černých talárů včetně čtvercových promočních čepic. Plechoví avataři si vyzvedli vysokoškolské diplomy, když jim je ředitel školy, Omae Kenichi, vložil do držáku na úrovni trupu.

virtuální robotické promoce

Akademického obřadu v robotickém těle se účastnili čtyři absolventi, ostatní z končícího ročníku byli přítomni pouze online ve společném video-chatu události.

Roboty Newme představila na sklonku loňského roku japonská společnost ANA Holdings jako možnou alternativu pro nemocné zaměstnance (např. obchodní zástupce), které čeká již obtížně zrušitelná pracovní cesta, nebo pro osoby připoutané na lůžko následkem zranění či nemoci.

Anketa

Stroj s umělou inteligencí dokonce už získal občanství v jedné zemi. Tušíte, kde?

Newme měří 1,5 metrů a dokáže se pohybovat rychlostí 3 km/hod. Ve světě paralyzovaném šířením virového onemocnění Covid-19 může najít sympatický robůtek spoustu dalšího využití, ať už při distribuci léků infikovaným osobám nebo třeba při donášce objednaného zboží ke dveřím domu zákazníka bez lidského kontaktu.

Nečekaný nápad aerolinek

ANA Holdings patří pod širší skupinu firem, které pod sebou sdružuje největší japonský letecký dopravce All Nippon Airways (ANA). Zní to možná překvapivě, ale právě aerolinky ještě před koronavirovou krizí oznámily, že chtějí lidem umožnit „zážitky zprostředkované roboty“ třeba z koncertů či sportovních utkání, které se odehrávají na druhé straně Zeměkoule. Nápad trochu podkopává snahu prodat co nejvíce letenek, ale snad japonské aerolinky vědí, co dělají.

Rande s robotem? 27 % lidí mezi 18 až 34 lety to vidí jako úplně normální záležitost

Japonci stárnou, proto spoléhají na roboty

Zatímco využití robotů při sehrání vysokoškolské promoce může působit úsměvně, Japonci se širším zapojením robotů do fungování společnosti snaží řešit problém své rychle stárnoucí populace. Přes 28 % obyvatel Japonska už oslavilo své 65. narozeniny, což z nich dělá nejstarší národ na světě před Itálií, kde podíl lidí věku 65+ činí necelých 23 %. 

V kombinaci s velmi malou porodností Japonska začíná v některých oborech chybět pracovní síla. Nedostatek se projevuje zejména u personálu v domovech pro seniory. Podle magazínu Strategy+Business bude v roce 2025 Japoncům chybět kolem 337 tisíc zdravotních sester či bratrů. Roli pečovatelů o starší osoby zatím roboti asi plně nenahradí, ale s některými úkoly už vypomáhají. Terapeutický robot Parro v podobě velkého plyšového tuleně například pomáhá seniorům s demencí zbavovat se úzkosti, další robotický pomocník Robear zvládne člověka položit na lůžko či invalidní vozík a také je z nich zvednout. Oba pocházejí z dílny japonských společností stejně jako mnoho „konverzačních“ robotů určených pro osamělé seniory.

Na letišti v Lyonu parkují auta roboti. Kapacitu parkoviště tak zvýší až o 50 %

Populace postupně stárne ve většině vyspělých zemí. Japonská cesta ukazuje, jak mohou domovy pro seniory za pár let vypadat i v Evropě nebo u nás. 

Zdroje: BBT, Euronews, Globetrender, Futurism, Strategy+Business