Stížnosti spotřebitelů k ERÚ opět rostou, energošmejdi zneužívají zdražování elektřiny
Přes 50 % podáních stížností, které zamířili do Energetického regulačního úřadu, se týkalo zprostředkovatelů. Situaci má výrazně zprůhlednit novela energetického zákona. V případě, že se neschválí, hrozí, že se šmejdi budou dopouštět řady nekalých praktik nadále.
Zatímco v minulém roce dorazilo Energetickému regulačnímu úřadu (ERÚ) 13 193 stížností spotřebitelů, do května tohoto roku jich ERÚ eviduje 5543. Za celý rok proto ERÚ očekává, že počet stížností ještě mírně poroste a bude jich přes 13 330.
Problematičtí podle ERÚ jsou na trhu především zprostředkovatelé. „Setkali jsme se s příklady, kdy zprostředkovatelé bezostyšně lhali spotřebitelům, na které vytvářeli nátlak či získávali klienty podvodem, například zazvoněním u dveří s tím, že chtějí okamžitou reakci,“ uvedl člen rady ERÚ Ladislav Havel.
Srovnejte si ceny elektřiny a vyberte si sami, u kterého dodavatele chcete šetřit
V současné době, kdy dochází k prudkému zdražování energií, si energošmejdi navíc našli novou strategii „Kdykoliv ceny rostou, narůstá také ochota spotřebitelů ke změně dodavatele. Toho pak zneužívají zprostředkovatelé, když ve svých telefonátech lákají z lidí závazné přihlášky do aukcí, které nezřídka končí několikatisícovou pokutou," řekla Markéta Zemanová, radní ERÚ.
Dosavadní procentuální podíl hlavních druhů podání na ERÚ v roce 2021 (stav k 31. květnu)
Zjištění dodavatele |
29 |
Zprostředkovatelé, aukce, poradci |
20 |
Fakturace, platební podmínky |
12 |
Změna dodavatele |
12 |
Smluvní sankce |
7 |
Problémy také u dodavatelů
Podle ERÚ nejsou bezproblémoví ani samotní dodavatelé, u kterých se mohou ceny velmi lišit, například nabídkou netransparentních retenčních nabídek či z jejich strany nedochází k zaslání pravidelného vyúčtování. „Dokonce jsme se setkali také s tím, že dodavatelé neposlali vyúčtování déle jak 14 měsíců. Standardně ho přitom posílají každý rok,“ uvedl Havel. Někteří dodavatelé spolupracují s nechvalně známými zprostředkovateli a když mají problémy řešit, dávají od celé situace ruce pryč.
U dodavatelů došlo navíc k jednomu negativnímu trendu, který není příznivý pro spotřebitele: „Zatímco v minulosti byla u velkých dodavatelů sankce kolem 3000 Kč v případě ukončení smlouvy, dnes je to nejčastěji kolem 5000 až 6000 Kč,“ uvádí Havel.
ERÚ v současnosti přistupuje například k mimosoudnímu řešení sporu v případě, že nastal spor spotřebitele s dodavatelem. Jen v minulém roce jich bylo zahájeno 135, což je meziroční růst o 87,5 %. ERÚ také v minulém roce uložilo finanční postih 10 dodavatelům a jednomu dokonce odebralo licenci. V letošním roce obdrželo finanční postih zatím 6 dodavatelů. A ERÚ je aktivnější i v samotných kontrolách, zatímco v minulém roce kontroloval a šetřil 94 dodavatelů, tak v tomto roce jen do května prověřil už 93 dodavatelů.
Novela energetického zákona jako řešení?
Novela energetického zákona má zprostředkovatelům utnout tipec, například nutnosti jejich zápisem do registrů, dozoru nad zprostředkovateli, a to udílením pokut v případě přestupků. Dále definuje například zprostředkovatelské smlouvy či možnost výpovědi takové smlouvy.
ERÚ podotýká, že k regulaci zprostředkovatelů mají nulové kompetence, nemohou vykonávat kontrolu ani ukládat sankce. ERÚ také nemůže řešit mimosoudně žádné případy. Pokud se energetický zákon neschválí čas, může dojít k zakonzervování současného negativního stavu.