Technologie

Průmyslník, zakladatel ČKD a vynálezce Emil Kolben spolupracoval s Edisonem i Teslou

Emil Kolben byl český vynálezce a průmyslník světového významu. Založil proslulý strojírenský podnik Českomoravská Kolben-Daněk (ČKD). Jeho život je spjat s mnoha dalšími velikány své doby. Pokrokovými aktivitami v oblasti elektrotechniky uspíšil krach svého obchodního konkurenta Františka Křižíka a osobně se znal s Edisonem i Teslou. Při nacistické okupaci zemřel v koncentračním táboře.

Průmyslník, zakladatel ČKD a vynálezce Emil Kolben spolupracoval s Edisonem i Teslou
Průmyslník, zakladatel ČKD a vynálezce Emil Kolben spolupracoval s Edisonem i Teslou

Úvodní fotografie: V Kolbenově ČKD se vyráběly nejdříve parní, později i dieselové lokomotivy. Ilustrační obrázek

Emil Kolben bývá považován za jednoho z nejvýznamnějších českých elektrotechniků a podnikatelů. Opíral se o kvalitní technické vzdělání a cenné zkušenosti ze zahraničních pobytů. V období meziválečného Československa se mu pak podařilo vybudovat obrovský podnik, který, dle dobového sloganu, vyráběl „vše, od špendlíku po lokomotivu“.

Víte, že v Česku se testuje už i vlak na vodíkový pohon? To mě zajímá!

Emil Kolben: Životopis zakladatele Kolbenky

Emil Kolben byl nejstarší z devíti dětí, narodil se 1. listopadu 1862 ve Strančicích (okres Praha-východ) v chudé rodině židovského původu. Otec se živil jako domkář a obchodník.

Emil Kolben

I přes finanční problémy rodiny se mladému Kolbenovi podařilo dokončit vyšší reálné gymnázium na Malé Straně v Praze a dále pokračovat ve studiu elektrotechniky a strojnictví na německé vysoké škole technické v Praze, které úspěšně absolvoval v roce 1887.

Následně získal stipendium, které mu umožnilo studijní cesty do zahraničí. Nejprve navštívil centra průmyslu v Evropě a poté strávil dalších pět let v USA, kam jej už doprovázela i jeho žena Malvína.

Kolbenův pobyt za velkou louží: Dobře vycházel s Edisonem i Teslou

V USA se Kolbenovi rychle podařilo získat práci v podniku Thomase Alvy Edisona. Díky svému talentu a pracovitosti začal brzy spolupracovat přímo s Edisonem ve vývojových laboratořích a zakrátko se zde stal vedoucím inženýrem. Pomohl třeba se zdokonalením Edisonova projektu dynama.

Lokomotiva 354.1 zvaná Všudybylka

Fotografie: Lokomotiva Všudybylka patřila k nějčastějším vlakům pro osobní přepravu v 30. letech v ČSR. Vyráběla se také pod hlavičkou ČKD. Zdroj:Rainerhaufe at the German language Wikipedia [GFDL or CC-BY-SA-3.0], from Wikimedia Commons

Více jej však ovlivnilo setkání s Edisonovým velkým obchodním i vědeckým konkurentem Nikolou Teslou, který Kolbena roku 1889 pozval, aby se účastnil zkoušek vícefázových elektromotorů v Tesla Electric Company. Teslův přístup jej velmi oslovil a pravděpodobně napomohl k tomu, že se Kolben rychle přiklonil k argumentům zastánců střídavého proudu na úkor stejnosměrného, který prosazoval Edison. Toto moudré rozhodnutí zajistilo Kolbenovi budoucí obchodní úspěchy.

Tesla vs. Edison: Boj dvou slavných vynálezců si vyžádal i oběti na životech

K návratu do Evropy prý významně přispěla jeho žena, která se v USA nikdy nezabydlela. Na čas se usadili ve Švýcarsku, kde se Kolben zabýval vývojem třífázových motorů pro přenos elektřiny na velké vzdálenosti. V roce 1896 se Kolbenova rodina, která se mezitím dočkala prvního potomka, odstěhovala zpátky do Čech, kde se jim narodily další dvě děti.

Spolupráce Kolbena s Křižíkem nevyšla

Na začátku stálo založení společnosti Kolben a spol., elektrotechnická továrna v Praze-Vysočanech na podzim roku 1896, což bylo umožněno díky podpoře několika tichých společníků. Emil Kolben se na budování podniku aktivně podílel, navrhl stavební dispozice i konstrukci prvních třífázových elektrických strojů.

František Křižík: Český Edison se přirovnávání k vynálezci žárovky bránil

Zakládal si na nejmodernějších výrobních trendech té doby. Během pár měsíců už vyráběl alternátory, motory nebo dynama. Brzy k podniku připojil slévárnu a další provozy. Kolben krátce zvažoval i spolupráci s Františkem Křižíkem, která se ale ukázala jako nereálná. Křižík ani nebral Kolbena vážně, považoval jej za snílka a odmítal připustit, že by budoucnost mohla patřit střídavému proudu.

elektrické tramvaje z výroby Křižíka i Kolbena

Fotografie: Elektrické tramvaje vyráběl Křížík (tramvaj vlevo) i Kolben (tramvaj vpravo). zdroj: ŠJů, Wikimedia Commons [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

V roce 1898 se firma změnila na Elektrotechnickou akciovou společnost (EAS) a byla rozšířena o elektrárnu, kovárnu, strojovnu a další projekty. V roce 1900, kdy už továrna vyrobila tisíc alternátorů a parních strojů, zde sestrojili také první lokomotivu. Významnou zakázkou byla dodávka zařízení do holešovické elektrárny, na kterou navázaly desítky dalších pro elektrárny v zahraničí.

EAS během pár let vyráběla turbogenerátory, obloukové lampy, jeřáby či výtahy a dodávala motory pro městské pouliční dráhy. Podílela se také na vzniku automobilky Praga.

Vznik ČKD

V roce 1921 došlo ke sloučení s Českomoravskými strojírnami, jehož výsledkem byl koncern Českomoravská-Kolben, akc. spol. v Praze. V té době byla pro podnik velmi významná spolupráce s americkou firmou Westinghouse. Roku 1927 přišlo další sloučení, tentokrát s firmou Breitfeld-Daněk. Firma pak vystupovala pod názvem Českomoravská Kolben-Daněk, akc. spol., odtud známá zkratka ČKD.

ČKD na bankovce o hodnotě 400 Kčs z roku 1927

Úspěchy průmyslového giganta pokračují i v období finanční krize ve 30. letech, kdy začne s výrobou letadel, podílí se na elektrifikaci Slovenska a buduje lanovku na Petřín. V roce 1935 začne vyrábět tanky, později proslulý vůz Aero 50 a první trolejbusy.

Škoda Element: Mladí technici postavili roztomilou plážovou buginu na elektřinu

Transport do Terezína: Smrt Kolbena i jeho rodiny

Po Mnichovské dohodě na podzim 1938 prý rodina i přátelé přesvědčovali Kolbena k emigraci. Ten však takovou možnost vytrvale odmítal. Syn a nejmladší dcera bez něj nechtěli Čechy opustit. Jen starší dcera včas emigrovala do Anglie i s rodinou.

Kolbenův rodný dům ve Strančicích

Fotografie: Kolbenův rodný dům ve Strančicích u Prahy. Zdroj: PetrS. (Vlastní dílo) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons

Kvůli židovskému původu nastaly pro Kolbena po okupaci těžké časy. Musel se vzdát svých funkcí a prodávat majetek, navíc v roce 1940 zemřela jeho žena. Dva z jeho sourozenců spáchali sebevraždu před jistou deportací.

Anketa

Na kterého Kolbenova současníka si brousilo zuby gestapo, ale kvůli zákeřné nemoci, jež ho skolila, už na něj gestapo nedosáhlo?

Začátkem června 1943 byl také Emil Kolben společně s několika dalšími členy rodiny deportován do Terezína, kde o tři týdny později, 3. července 1943, zemřel ve věku nedožitých 81 let.

Vzpomínky na Emila Kolbena

Mnoha ocenění se Emil Kolben dočkal už za života. Oslavy jeho 70. a 75. narozenin se staly velkou společenskou událostí. Dnes je po Kolbenovi v Praze pojmenovaná stanice metra a ulice, ve Vysočanech má potom pomník i pamětní desku. Kolbenův památník najdete také ve Strančicích, kde stále stojí i jeho rodný dům.

Rádi byste zkoumali elektrické jevy, ale připadá vám, že jste se narodili do doby, kdy už bylo všechno objeveno? Zkuste odhalit aspoň energetické žrouty ve vaší domácnosti. Chci najít žrouty