Chytré kopačky od Adidas propojují reálný výkon na hřišti s odměnami v online hře FIFA
Nositelná elektronika proniká i do fotbalu. Příštího Messiho anebo Neymara z nikoho přes noc sice neudělá, ale pomůže sportovci změřit rychlost jeho střely na bránu, počet přihrávek nebo uběhnutou vzdálenost. Chytrou vložku nabitou senzory lze vložit do jakékoli sportovní obuvi. Za inovací fotbalové zábavy stojí trojice společností Adidas, Google a EA Sports.
Úvodní fotografie: Poslední tři písmena z názvu Adidas GMR odkazují ke slovu gamer neboli hráč. Zdroj: Adidas
I díky čutání venku na plácku za domem můžete získat přehlednou statistiku o vašem fotbalovém talentu. Postačí klidně staré obnošené kopačky, chuť vyběhnout s míčem na čerstvý vzduch a chytré vložky do bot Adidas GMR opatřené štítky s technologií Jacquard od Googlu. Ta sleduje pohyby hráče a později přenese data o herním výkonu do mobilní aplikace. Telefon tedy není nutné mít s sebou na hřišti.
Zařízení rozpozná fotbalový zápal od běžného pohybu
Štítek Jacquard zaznamenává počet kopů, rychlost střely i sprintu a také celkovou uběhnutou vzdálenost.
Všímá si jen typické fotbalové aktivity. Cestu na hřiště u sportovce obutého do kopaček s chytrými stélkami analyzovat nebude. Měřící štítek se vkládá do miniaturní kapsy ve stélce pro dominantní nohu. Druhá stélka také skrývá štítek, ale žádná data už nesbírá, slouží pouze pro rovnoměrné vyvážení zátěže.
Výzvy v online hře zlepší reálné dovednosti
Fotbalovou statistiku uživatele Adidas GMR šikovně kombinuje s virtuálním online světem. Každý týden dostane hráč nějaký úkol. Když ho splní, za svou námahu na opravdovém trávníku získá odměny v populární hře FIFA od EA Sports a přidá také plusové body pro svůj virtuální fotbalový tým.
Kamarádi si tak mezi sebou mohou lehce porovnávat vlastní výsledky a vzájemně se hecovat k dalším sportovním výkonům. Mezi týdenní výzvy patří třeba cíl vstřelit 40 dostatečně prudkých penaltových střel na bránu.
Sada pro analýzu fotbalových schopností složená z chytrých stélek a štítků se prodává také v České republice za cenu 899 Kč. U vložek si zákazníci mohou vybrat mezi velikostmi 36 až 48 2/3. Černou krabičku, kde se ukrývá štítek Jacquard, musí hráč občas nabít přes USB mikro port. Za 60 až 90 minut nabíjení doplní baterie energii na 2 až 3 fotbalové zápasy.
Fotbalový restart technologie Jacquard?
Systém Jacquard vytvořený společností Google se neobjevuje na trhu poprvé. Technologický gigant ho představil už v roce 2015 jako základní stavební kámen pro chytré tkaniny. Nositel speciálního kousku oblečení s technologií Jacquard mohl dotykem na oděvu ovládat některé funkce mobilního telefonu, aniž by přístroj musel vytahovat z kapsy.
Prvním modelem z nezvyklého šatníku se stala bunda vytvořená ve spolupráci se značkou Levi‘s. Jenže po desátém vyprání ztratilo oblečení své „superschopnosti“, jelikož technologie Jacquard byla „všita“ do samotných vláken tkaniny. Nicméně, druhá verze džínové bundy z partnerství Levi’s a Googlu tento problém odstranila. Do manžety umístili odnímatelný štítek, podobný tomu z chytrých kopaček. Přesto cena bundy blížící se k 5 tisícům řadí tento produkt spíš mezi luxusní zboží.
Zdroje: Adidas, Digital Trends, ATAP Google