Co se děje s letadlem, když ho zasáhne blesk?
Pokud vám pilot letounu klidným hlasem oznámí, že váš dopravní prostředek to právě trochu „schytal“ od blesků, nemusíte propadat panice. Do každého dopravního letadla během letu totiž udeří blesk v průměru aspoň jednou za rok. Cestující si většinou ani ničeho nevšimnou. Maximálně uvidí světelné záblesky, které je vyruší ze sledování filmu promítaného na palubě, nic víc.
Piloti se dnes nevyhýbají bouřkovým mrakům kvůli nebezpečí blesků, ale kvůli rizikovým turbulencím nebo kroupám, které mohou porušit čelní sklo. Letoun ale nemusí vletět zrovna do ohniska bouře, aby se do něj ve vzduchu či na přistávací ploše strefil blesk.
Elektřina v letadle: Jedním křídlem tam, druhým ven
Proč cestující ránu elektrického výboje o síle 100 tisíc Ampérů do jejich vzdušného korábu většinou vůbec nepostřehnou? Starší letouny obaluje vnější hliníková kostra a mezi fyzické vlastnosti hliníku patří velmi dobrá vodivost. Když se blesk potká s předkem nebo špičkou křídla, elektrický proud prozkoumá zákruty vnějšího kovového pláště a v tichosti zase zmizí jiným koncem, třeba ocasem letadla.
Automobily stejně jako letadla prakticky fungují na principu Faradayovy klece. Blesk sjede po kovovém plášti, ale dovnitř nepronikne. V moderních letadlech (např. Boeing 787) dnes sice hliníkový obal chybí, ale citlivé části jsou vyztuženy vodivými materiály, takže žádné nebezpečí pro pasažéry nehrozí.
Elektrický výboj ale může vykolejit elektroniku pro řízení letadla. Proto má každý letoun několik záložních systémů, takže vyřazení určitého přístroje pilotům nijak nezavaří.
Střet letadla s bleskem: Nejhorší katastrofa si vyžádala 81 životů
Dějiny letectví ale neznají jenom dobu, kdy nad mraky létaly stroje s „bleskuvzdornými štíty po celém těle“. Než letečtí inženýři zdokonalili konstrukci letadel, došlo v roce 1963 k události, která se do Guinessovy knihy rekordů zapsala jako neštěstí s nejvyšším počtem úmrtí způsobených zásahem blesku.
Boeing 707 s 81 lidmi na palubě letěl z amerického města Baltimore do Filadelfie. Během letu se nad státem Maryland rozpoutala bouře. Když blesk zasáhl křídlo letadla s nádrží na palivovou kapalinu, látka se vznítila a začala hořet. Následovala exploze, část levého křídla se odtrhla a letadlo se okamžitě zřítilo k zemi. Nikdo z pasažérů ani posádky letadla neměl šanci přežít.
Stroje, které se ve vzduchu vznášejí dnes, by podobnou situaci ustály kvůli zavedení přísnějších bezpečnostních opatření krátce po havárii.
Zdroje: AviationSafetyNet