4 důvody, proč jsou produkty s měsíční fixací riskantní
Produkty s měsíční fixací mohou přinést oproti dlouhodobější fixaci dočasnou úsporu, je třeba ale být vědom nejrůznějších rizik.
Novým trendem na českém trhu jsou produkty na elektřinu a plyn s měsíční fixací. Zákazník tak nemá garantovanou cenu, ale každý měsíc se mu mění v závislosti na vývoji na energetické burze.
Dodavatelé tak v podstatě obcházejí zákaz SPOTových produktů (těch, které jsou vázány na hodinové či denní ceny na burze). Ty je možné získat jen v případě, že domácnost disponuje elektroměrem s průběhovým měřením, tedy měřením, které se odesílá distributorovi na denní či měsíční bázi. Měsíční poplatky za tento typ elektroměru u distributora mohou dosáhnout několik tisíc korun měsíčně.
Změnit dodavatele se vyplatí. I velcí dodavatelé totiž mají nabídky, kde můžete ušetřit tisíce korun ročně
Proč vláda omezila SPOTové tarify?
Před rokem 2023 mohly SPOTové tarify získat i domácnosti s běžným elektroměrem. Spotřeba se nepropočítala na jednotlivé hodiny, ale použil se tzv. typový diagram dodávky. Vzala se do úvahy obvyklá domácnost, u které se rozpočítala spotřeba dle jednotlivých modelových situací. Bylo tedy například jedno, kdy jste vařili nebo pustili pračku, protože tímto způsobem nebylo možné ušetřit. Sledovat ceny elektřiny v průběhu dne tak nebylo zapotřebí.
Bohužel vývoj pro lidi na SPOTových cenách nebyl příznivý. Zatímco v polovině roku 2021 bylo možné silovou elektřinu si zafixovat s cenou kolem 1300 Kč za MWh až na tři roky, lidé, kteří setrvali na SPOTových cenách se dostali v srpnu 2022 na cenu, která přesahuje 13 000 Kč za MWh. Domácnosti využívající elektřinu k vytápění a ohřevu vody, si mohly připlatit na SPOTových produktech i stovky tisíc ročně.
Vláda proto přikročila od roku 2023 nejen k zastropování cen energií, zároveň se rozhodla, že omezí SPOTové tarify většiny běžným domácnostem, tedy těm, kteří vlastní klasický elektroměr typu C, nikoliv ten s možnosti průběžného měření (A či B).
Dodavatelé ale našli drobný trik, jak zákazníkům produkty vázané na SPOT opět nabízet. Objevily se produkty s takzvanou měsíční fixovanou cenou. Dodavatel průběžně nakupuje elektřinu, následně si připočítá marži a zákazníkům nabídne průměrnou měsíční cenu. Tyto produkty se začaly od počátku roku umisťovat na prvních místech ve výhodnosti v různých cenových srovnávačích. Produkty se mohou jevit výhodně, mají ale svá rizika, které je třeba důkladně znát. Pojďme se na ty nejdůležitější podívat.
1. Nestálost cen
Měsíční ceny se mohou zdát opticky nízké v situaci, kdy jsou ceny elektřiny či plynu na burze na svých minimech. Důvodem je současná výroba z obnovitelných zdrojů, především z fotovoltaických a větrných elektráren. V případě, že ale takové příznivé podmínky nebudou, například před topnou sezónou, tak dochází k prudkému růstu cen energií. Ještě více mohou ceny energie růst v případě nějaké politické či ekonomické krize.
Nejedná se o žádnou teoretickou možnost, koneckonců jednu takovou krizi jsme zažili v roce 2022, kdy cena SPOTové elektřiny zamířily na úroveň kolem 15 000 Kč za MWh. Ještě v roce 2021 bylo ale možné elektřinu získat s cenou pod 1500 Kč za MWh. SPOTové tarify se tak doslova "utrhly z cenových řetezů".
2. Cenová marketingová akce
Jelikož nemáte kontrolu nad samotnou cenou a dodavatel každý měsíc může cenu měnit, může dojít k situaci, kdy vás v určitý měsíc naláká na nižší cenu, ale poté cenu výrazně zvýší.
Důvodem je, že si dodavatel bude chtít prudce zvýšit marži, zároveň bude i sázet na to, že změnu dodavatele, která je časově náročná, nebudete okamžitě řešit. Na českém trhu zatím nedochází k takovým praktikám. S rostoucím počtem malých dodavatelů nabízejících tyto produkty se však stává pravděpodobnější, že se tyto praktiky mohou objevit.
3. Menší dodavatelé bez robustních systémů
Produkty s měsíční fixací nabízejí především menší dodavatelé, které nemusí mít rozsáhlé a robustní IT systémy schopné vám pomoci s orientací. Může se tedy stát, že vám přijde chybné vyúčtování, nebo vám vyúčtování nepřijde vůbec. Doporučuje se obecně kontrolovat každé vyúčtování a vše si spočítat, což je pro většinu lidí velmi náročné.
K některým menším dodavatelům, které tyto produkty s měsíční fixací nabízejí, není možné se dovolat, s velkým zpozděním či vůbec neodpovídají na emaily. V takovém případě může "úspora" vyjít hodně draho a opět budete řešit změnu dodavatele směrem k většímu, serioznějšímu a stabilnějšímu hráči.
4. Krach dodavatele
Menší dodavatelé bez silné kapitálové základny a nezkušeným nákupním týmem vám mohou způsobit problémy. Třeba tím, že chybně nakoupí elektřinu, chybně vrátí přeplatky a poté vyhlásí ukončení činnosti. V takové situaci přecházíte jako zákazník do režimu DPI dle oblasti, kde se vaše distribuční místo nachází. V případě DPI si nejen budete muset připlatit, ale také budete muset do 6 měsíců najít nového dodavatele. Toto je opět časově náročná činnost.