3 rizika retenčních nabídek: Vyplatí se smlouvat s dodavatelem?
Dostat se k neveřejným nabídkám od dodavatele, tedy výrazně lepším cenám, zní na první pohled lákavě. Smlouvání ale jako na tureckém bazaru může zákazníka vyjít draho.
V posledních týdnech se na trhu s dodavateli energií roztrhl pytel s nabídkou neveřejných nabídek. Neveřejné nabídky dokážou nabídnout někteří dodavatelé nejen, pokud zákazníka chtějí získat (takové nabídky označujeme jako akviziční), zároveň jsou schopni různých slev, ústupků, bonusů či výhodnějších ceníků v případě, že si zákazníka chtějí udržet. Takové ceníky jsou známé jako retenční.
U retenčních ceníků je ale celá řada rizik, které by měl klient zvážit předtím, než bude se svým stávajícím dodavatelem jednat, popřípadě bude o jeho výhodnější nabídce vůbec uvažovat.
Retenční nemusí být výhodnější než akviziční
Retenční nabídky, které lze dostat při hrozbě odchodem, nemusí být ty nejvýhodnější. Při akvizičních nabídkách dodavatel může, v případě agresivnější cenové politiky, nabídnout výrazně lepší ceny. V případě retenčních nabídek jsou podpultové ceny omezeny pouze na jednoho dodavatele. V případě akvizičních ceníků si můžete vybírat od několika dodavatelů, kteří soupeři na konkurenčním trhu. Často mohou jít s cenou poblíž svých marží a počítají, že se jim klient nezaplatí během závazku, ale udrží si ho déle. V případě retenční nabídky komunikujete pouze s jedním subjektem a ztrácíte aktuální přehled na trhu.
Časová náročnost
Smlouvání jako na tureckém trhu je náročné a je nutné být vybaven znalostmi, které dosahují či přesahují vyškoleného operátora. Je vhodné vědět, jak se pohybují na trhu, burzovní ceny. Operátoři vás budou přesvědčovat o věcech, které nejsou pravda a může vás to zbytečně stát nervy. Například, že ceny na burze jsou vysoko a nabídnuta cena je nejlepší možná. Budete muset absolvovat i desítky minut hovoru s výsledkem, že vám nakonec řeknou, že vám nic moc lepšího nenabídnou.
Netransparentní bonusy
Dodavatel nemusí hned nabídnout výhodnější retenční ceník, protože ho nemá k dispozici, ale může začít čarovat se slevami. Z bonusu ve výši 1000 Kč je poté bonus ve výši 1500 Kč. Poté dokonce vzroste i na 2500 Kč. Operátor je poté na neúprosný a tvrdí, že změna dodavatele vám šetří dokonce 1000 Kč oproti nabídce konkurence. Jenže závazek, který vám nabídl je rozpočítaný pouze do jednoho roku. Při dvouletém závazku, což je příklad retenční nabídky dodavatele, se už vyplatí změna dodavatele z pohledu finančních úspor. Neznalý zákazník zde tahá za kratší konec a tyto "slevy" ho tak mohou vyjít dráž.
Řešení? Získejte přehled na trhu
Nejvhodnější způsob, jak zákazník může ušetřit a získat nejlepší nabídku, je využití důvěryhodného srovnávače energií. Tam si může nejen porovnat všechny dodavatele, ale může se dostat i k určitým neveřejným nabídkám, které dodavatel sám nenabízí. Finanční úspory mohou být tak velmi zajímavé.