Veletrh elektrotechniky Amper 2014 lákal na projížďku v elektromobilu
V areálu brněnského výstaviště se 18. až 21. března konal mezinárodní veletrh elektrotechniky, elektroniky, osvětlení a zabezpečení. Člověk, kterému nic neříkají vodiče a kabely, se mohl trochu cítit jako Alenka v říši divů, ale mohl si zde třeba vyzkoušet jízdu elektromobilem nebo se dozvědět znepokojivé informace o veřejném osvětlení.
Veletrh Amper každoročně představuje horké novinky na poli elektroniky a elektrotechniky. Na 22. ročník akce se sjelo přes 600 firem, které zde prezentovaly své výrobky a pořádaly odborné přednášky. Koho předtím nepolíbila technická múza na některé technické univerzitě, nemohl sice obdivovat sofistikovanost menších chytrých strojů a aplikací, ale nebylo proč smutnit, protože na něj zbyly především velké hračky jako elektromobily a elektrobusy.
Auta tichá jako myšky
Kolem výstavních hal se pořádaly „malé závody“ bez charakteristického zvuku túrovaného motoru, protože motor poháněný elektřinou je prakticky bezhlučný. Kdo chtěl, mohl si totiž vyzkoušet řízení některého ze zaparkovaných elektromobilů nebo se nechal svézt elektrobusem Škoda PERUN. České silnice zatím brázdí jen několik set vozu na elektrický pohon. Tato vozidla budoucnosti zatím limituje jejich omezená dojezdnost. Na jedno nabití vás svezou většinou nejvýše 200 kilometrů. Mezi průkopníky v tomto ohledu paří firmy jako Ferrari nebo Porsche, jejichž elektromobily zvládnou na jedno nabití ujet i 500 kilometrů. Přes ekologické výhody (snížení poptávky po ropě) od elektromobilů může odrazovat a vysoká pořizovací cena. Za elektromobil zaplatíte dvakrát až třikrát tolik, co za průměrné auto.
Pozor na přechody pro chodce
Kdo nakouknul na některou z odborných přednášek, mohl se dovědět různá znepokojivá zjištění. Odborník na veřejná osvětlení třeba prohlásil, že drtivá většina přechodů pro chodce v České republice je naprosto špatně osvětlena. Světla směřují ve velké většině případů pouze na plochu přechodu, místo aby zvýrazňovaly hlavně kráčející chodce, které potřebuje vidět řidič za volantem. Jinde se třeba diskutovalo o systémech inteligentních domů, možnostech a využití elektromobilů nebo o tom, jak se připravit na rozsáhlejší výpadky proudu.
Veletrhu se zúčastnilo více než 42 tisíc návštěvníků a 630 vystavovatelů z 20 různých zemí. Nejvíce bylo zastoupeno Slovensko, Německo, Polsko a Švýcarsko.