Jak řešit spor s dodavatelem? Poradí vám Energetický ombudsman
Ignoruje dodavatel elektřiny vaše stížnosti na špatně vyúčtovanou fakturu? Účtuje si neodůvodněné poplatky nebo vás různými právními kličkami nutí, abyste od něj neodcházeli ke konkurenci? Od února 2014 vás s nástrahami smluvních podmínek při odběru energií pomůže Energetický Ombudsman.
Energetický regulační úřad (ERÚ) jmenoval do nové funkce interního Energetického ombudsmana právníka Petra Scholze. Ten dříve působil jako zástupce finančního arbitra, kde řešil spory mezi bankami a jejich klienty. Nyní bude hledat řešení při problémech odběratelů s jejich dodavateli.
Mimosoudní vyrovnání má ušetřit peníze odběratelům
Energetický ombudsman bude hledat zejména takové cesty, aby se lidé nemuseli obracet na soud a vyhnuli se tak placení mnohdy vysokých soudních poplatků či vleklým soudním řízením. Služby ombudsmana budou bezplatné.
Energetický ombudsman
Ombudsman se věnuje především rychlejšímu vyřizování stížností, problémům se smlouvami a změnami dodavatele či jiným sporům mezi odběrateli a dodavateli. K jeho úkolům patří i prevence energetické chudoby, tedy situace, kdy se energie stávají pro obyvatele nedostupnými. Funkce byla nově zřízena od 1. února 2014 při Energetickém regulačním úřadě.
Pětinu české populace straší energetická chudoba
Kromě oblasti ochrany spotřebitele se bude ombudsman zabývat i problémem takzvané energetické chudoby. Sem patří například domácnosti, které se ocitnou v situaci, kdy zvažují, jestli využít své příjmy na zaplacení jídla nebo výdajů na elektřinu, plyn a teplo. Rozhodují se mezi hladověním v teple nebo sytým žaludkem mezi chladnými zdmi. Podle informací Evropské komise hrozí energetická chudoba až 20 % obyvatel České republiky. Vysoké ceny energií se vymkly kontrole například ve Velké Británii, kde se do energetické chudoby dostaly už miliony lidí. Někteří britští důchodci šetří peníze tak, že místo zapnutí radiátoru, tráví dlouhé hodiny v nákupních centrech, kde se „ohřejí zadarmo“.
Podle ombudsmana k řešení sporů často stačí dobrá rada
Právě ve Velké Británii a dalších evropských zemích už Energetičtí ombudsmani působí. U nás byla nová funkce zřízena právě kvůli dodržení evropské směrnice. Mezi standardní agendu, kterou se ombudsman zabývá, patří neshody nad vyúčtováním energií, problémy při změně dodavatelů nebo nekalé praktiky podomních prodejců. A jak vidí pozici Energetického ombudsmana sám Petr Scholz? Nejspíš jako takového energetického poradce, protože podle jeho slov: „Problémy ve vztahu spotřebitele a obchodníků s energiemi je možné v mnohých případech urovnat radou nebo jednoduchým návodem ke správnému postupu.“