Kdyby žil Lennon, jezdil by elektromobilem, tvrdí předseda Asociace pro elektromobilitu ČR
Jaromír Vegr elektromobily žije naplno. Elektroauta sám konstruuje, jezdí v nich a téměř každým dechem se je snaží propagovat. Rozpovídal se o tom, jak si v obýváku postavil elektrický monopost, se kterým krátce před revolucí zvítězil v mezinárodním závodě, kde by byla elektromobilita bez Tesly i jak by jí mohl pomoci slavný zpěvák skupiny Beatles, John Lennon, kdyby předčasně neopustil svět.
Úvodní fotografie: Jaromír Vegr. Zdroj: Archív Jaromíra Vegra
Jaromír Vegr se narodil ve stejný den v roce, 8. července, jako český vynálezce František Křižík a předseda Asociace pro elektromobilitu ČR (APEL) v tom vidí jistou symboliku. I když si mnozí pod Křižíkovým jménem vybaví spíše lokomotivu nebo tramvaj, právě český „Edison“ postavil v roce 1895 svůj první elektromobil.
O necelých 90 let později se Jaromír Vegr vydal tak trochu v jeho stopách. V obývacím pokoji, když šly děti a žena spát, navrhoval elektrickou formuli, se kterou pak úspěšně závodil ve Švýcarsku, a vlastně tak získal objednávku na první elektromobily vyráběné pod hlavičkou české Škodovky v továrně v Ejpovicích nedaleko Plzně. Škoda tedy vyráběla svá první elektroauta ještě o něco dříve než třeba známá automobilka General Motors.
Jak jste se dostal k zájmu o elektromobily?
Za to můžou komunisti. Původně jsem učitelem fyziky. Soudružka ředitelka mě tlačila, abych vstoupil do strany, ale já s odůvodněním, že na to ještě nejsem dostatečně vyzrálý, radši založil různé technicky zaměřené zájmové kroužky, aby mi dala pokoj.
Jedním z nich byly minikáry, tedy bezmotorová vozítka, která jedou samospádem z kopce. Když se mi začátkem 80. let narodily děti, přidal jsem na minikáru elektrický motor a nakonec postavil vozítko na elektřinu, aby děti mohly jezdit doma i po chodbách ve škole.
Pak jsem chtěl taky něco pro sebe, a proto jsem si koncem 80. let postavil u sebe v obýváku elektrický monopost.
Kde jste sehnal díly pro tento vůz?
Když u nás doma všichni usnuli, rozbalil jsem plány a začal kreslit. Co jsem mohl vyrobit sám, jsem udělal a zbývající díly jsem získával skrze Svaz pro spolupráci s armádou (SVAZARM), který sdružoval technologie využitelné v potenciálním válečném konfliktu. Tam spadaly tehdy i elektromobily pro případ, že by došla ropa a my bychom museli za války jezdit na elektřinu a bránit vlast.
Ze SVAZARMu jsem nakonec dostal povolení svařit si rám monopostu, akorát jsem musel čekat, až jediný svářeč schopný svářet hliník bude střízlivý, což se v pracovní době zas tak často nestávalo. V roce 1989 ještě před revolucí jsem jel na mezinárodní závody elektromobilů do švýcarského Emmenu, kde mi jako exotovi z východu odpustili startovné a já zvítězil v kategorii vozidel od 500 do 750 kg.
Nejspíš už se tušilo, že přijde revoluce, takže jsem ve Švýcarsku získal zakázku na 1000 elektrických Favoritů. O Češích se vědělo, že jsou levní a šikovní.
Nejdřív se začalo s výrobou zkrácené verze Škody Favorit, vznikla Škoda Shortcut a později se rozjela sériová výroba vozy Škoda Eltra 151L a 151 Pick-up, což ale zastavilo převzetí Škody Auto Volkswagenem v roce 1993.
To zmrazilo rozvoj elektromobility v ČR?
Elektromobilita, vlastně na celém světě, probíhá ve vlnách. Zažili jsme 4 vlny. První obrovská vlna začala kolem roku 1900, kdy tady jezdilo víc elektroaut než všech ostatních dohromady. Potom se víc rozmáhala těžba ropy, Ford zažil velký úspěch s Modelem T a elektromobilita naopak hluboký propad.
Druhou vlnu zájmu přinesly 70. léta 20. století a ropná krize, takže se vyrobila pár elektrických auťáků, u nás to byl třeba 1. československý elektromobil EMA 1, pak i EMA 2. Ropné šoky pominuly a další oživení přišlo až s růstem ceny ropy během války v Perském zálivu (1990-91). To už k elektromobilitě přičichl Renault, Peugeot, Volkswagen i General Motors, i když většina z tehdy vyrobených aut skončila zakrátko na šrotištích. Čtvrtá vlna z roku 2008 nastartovala nezvratný proces zájmu o elektromobily.
Jak moc té poslední vlně podle Vás pomohla Tesla?
Ohromně, kdyby nebylo Tesly, elektromobily mají pořád dojezd okolo 100 km a všichni budou pořád říkat, že to nejde. Ale Tesla ukázala, že to jde. Bez této automobilky by elektromobily nikoho nezajímaly, možná by maximálně shora nutili obce a kraje, ať s takovými auty na omezenou vzdálenost jezdí pro poštu.
Co považujete za největší úspěch Asociace pro elektromobilitu ČR, jíž jste předsedou?
Snažili jsme se prací na výstavách i všude možně mezi širokou veřejností, aby se elektromobily dostaly do povědomí lidí, a to se nám snad povedlo.
Čeho byste s Asociací chtěli dále dosáhnout?
Třeba v Praze bychom chtěli umožnit nabíjení elektromobilů ze zásuvek v pouličním osvětlení, ne ale pro pár sloupů jako hezké PR. Ideálně aby Pražané mohli využívat kolem tisícovky takových lamp.
Jste autorem výroku „Kdyby žil Lennon, jezdil by elektromobilem.“ Můžete to trochu rozvést?
Lennon byl pokroková osobnost. Nechal by si postavit vlastní elektroauto, protože měl dostatek peněz. Nemusel by čekal až na Teslu. Lennon ve své době ovlivnil snad každého. Kdyby lidi viděli, že elektromobilem jezdí Lennon, propagátoři elektromobility, jako třeba naše asociace, už by nemuseli nic dělat.
Tušíte, čím jezdí zbývající členové Beatles?
Nevím, ale Harrison také umřel a McCartney a Ringo Starr už nejsou takoví vůdci a vizionáři jako Lennon, nikoho by svým vzorem nestrhli. (poznámka redakce: Paul McCartney jezdí hybridem Lexus LS600h).
Pořádáte také závod Rallye Česká Sibiř. Můžete ho krátce představit?
Jde o elektromobilní propagační rallye pro rodiny, která se jede začátkem února v oblasti pahorkatin severně od Tábora, známá jako Česká Sibiř. My, členové APELu, jsme dlouhé roky schůzovali, zatímco naše ženy doma hlídaly děti.
Chci jim to vynahradit, proto rallye připravuji tak, aby se to líbilo i dětem a manželkám. Objeví se tam třeba i úkol společně postavit sněhuláka a podobně, chtěl jsem zařadit i stavbu iglú, ale tolik sněhu u tří prvních ročníků nikdy nebylo.
Který elektromobil byste doporučil někomu, kdo nyní uvažuje o pořízení elektroauta do 500 tisíc Kč?
Volkswagen e-Up. Je to malé auto, ale rodinu v něm odvezete. Nissan Leaf už je dražší.
Anketa
A kdybyste měl vy neomezenou částku na bankovním účtu, které elektroauto byste si vybral?
Teslu X, protože utáhne závěs, což Model S neumí.
Kdyby si u nás většina motoristů pořídila elektromobil, nezamávalo by to s naší elektrickou sítí?
Síti by to naopak pomohlo, protože by to stabilizovalo výkyvy ve výrobě elektřiny z obnovitelných zdrojů. Kdyby všechna česká auta jezdila na elektřinu, stačila by na to energie, kterou nyní vyvážíme do Rakouska. Ať si lidé sami spočítají, kolik nás stojí dovoz ropy.